Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


http://sebestyenmarta.hu/main_gui/randomImages/kiadvanyok/7.jpg 

Népi énekről...

 

A paraszti társadalomban természetes volt, hogy a gyermekektől kezdve a legidősebb korosztályokig egyaránt szinte mindenki tudott énekelni, a zene, a népdal születésüktől kezdve végigkísérte életüket. Sajnos ez már a múlté. A modern ember alig énekel, s ha énekel is, dalai általában a múló divathoz kapcsolódó, kevésbé értékes "alkotások".

 

Szeretném megmutatni, hogy a népdal nem csupán a régi idők emléke, hanem a mai ember is magáénak érezheti.
Lajtha László írja: "A népzene nemcsak egy lepréselt virág, hanem élet is." Ezt a zenét azonban ma már csak tudatos tanítással -tanuIással lehet életre kelteni.

 

 

A régi falusi közösségekben a dal szájról szájra szállt, vagyis hallás útján terjedt. Ezt a tanulási módot kíséreljük meg alkalmazni a mai élet szabta keretek között úgy , hogy magnetofonkazetták hallgatásával sajátítjuk el a dalokat.

 

 

A tanulás alapja tehát az eredeti hangzó forrás, melyet a kottaképek csupán kiegészítenek, magyaráznak. Bartók Béla szerint ugyanis "bizonyos hangadásban, hangszínben, tempóban és sok más apróságban megnyilvánuló előadásmódok nagyon jellemző hozzátartozói a népi zenének: tehát nem csupán a dallam leírható hangjai a fontosak, hanem a dallam előadásával járó sok egyéb tulajdonság is, mint a dallam megjelenítő eszköze."

 


A népdal tanításának legfontosabb feltétele a hangképzés ismerete, mely bármilyen műfajú énekléshez elengedhetetlen. Bár a hangképzés alapszabályai bizonyos mértékben az összes énekes műfajra egyaránt vonatkoznak, számolnunk kell módszertani különbségekkel is, melyeket a népi dallamvilág stiláris eltérései szabnak meg.

 

A népdaléneklés váljék közkinccsé, és tovább éljen a következő nemzedékekben.

 

A népi ének tanításának szakirányú feladatai

 

 

-   Az énekes népzene hagyományainak a megismertetése.

 

 

 

-   A népdalok hiteles megszólaltatásához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel.

 

 

 

-   Az emberi hang sajátosságainak megismertetése.

 

 

 

-   A magyar népzenei dialektusok sajátosságai.

 

 

 

-   Az énekhang technikai adottságainak fejlesztése.

 

 

 

-   A növendékek zenei képességeinek fejl.

 

 

 

-   Az énekelt népzenei karakterek megformálásához szükséges forma, dallam és tempóérzet fejl.

 

 

 

  - A dialektusok díszítésmódjainak megszólaltatásához szükséges készségek fejl.

 

 

 

 

A népi ének tantárgy tanítása korosztályonként, tagozatonként tematikájában és módszerében azonos, az elvégzendő anyag mennyiségében és összetettségében azonban különbözik.

 
 

A javasolt zenei anyag kiválasztását mindig a tanuló életkora, technikai tudása, muzikalitása és zenei érettsége befolyásolja. A képzési program lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztési ütemet a tanár a tanuló egyéni adottságainak figyelembe vételével határozza meg, így a képzési idő lerövidíthető. A kiemelkedő képességű növendékek számára második osztálytól lehetőség nyílik arra, hogy magasabb óraszámban (heti 2x45 perc) tanulhassanak.

  

Az alapfokú tanulmányok befejezése után a legkiválóbb tanulók továbbtanulhatnak a zeneművészeti szakközépiskolában, de tudásukat a továbbképző 7-10. osztályaiban is fejleszthetik.

 

 

Népi ének előadásmódjáról...

 

Minden stílus sava-borsa az előadásmód. Minden stílus meg is teremti a maga sajátos előadási fogásait. A régi népdalok itt-ott még hallható énekmódja az a legfeltűnőbb vonzóerő, amiért ma annyian lelkesednek érte; ezzel az énekmóddal „felöltöztetve” lesznek jelentősek néha egészen jelentéktelen dallamok is, sokszor stílusban idegen, pár hangnyi dúr dalocskák is.

 

Melyek tehát a megvalósításnak azok a sajátságai, amelyek kívül esnek a dallam szigorúan értelmezett, saját tulajdonságain? Ilyen az énekes hangszíne, a választott hangmagasság, az egyéni vagy területenként szokásos tempó; ilyen a kezdő lendület, amely a dallam tempóját ritmusát is befolyásolja; ilyen az előadás színezése vagy a színezéstől való tartózkodás, és mindenekfölött a díszítés, a dallamhangokon felül alkalmazott díszítő hangok, amellyel az énekes körülfonja a dallam alaphangjait.

 

Ezek mellett hozzátartoznak még az előadás stílusához olyan elemek is, amelyek a dallamnak is sajátságai, de az énekes az előadás folyamán pillanatnyi ihlete szerint rögtönzi, változtatja: ilyen a pontozásnak egyéni alkalmazása, és ilyen a variálás, ami bizonyos dallamfajtákban vagy bizonyos régies hagyományú területen, bizonyos egyéniségek énekében nagyobb mértékben változtatja meg a dallam főhangjait is, s az állandó változtatás a lehetséges, egyenlő értékű fordulatokból változatos, művészi fölépítést alkot egy sok versszakos előadásban; vagy sablonos menetekből ötfokú fordulatokkal népi stílusú dallamot formál. Stílust jelenthet az előadásban bizonyos dallamok hangszerrel együtt hangzó éneklése, sőt stílussá válhatnak bizonyos modorosságok is: az oktávtörés vagy más énekes fogások. Lássuk sorban mindezeket.

 

A hangszín különbözteti meg legjobban a régi, hagyományos éneklést a maitól és a nem népi előadástól. De mindenféle népi éneklés is különbözik a tanult énekesekétől: a hangképzés természetességében.

 

A nép, ha dalol, mindenekelőtt szöveget mond torzítatlanul, méghozzá a tájszólás erős színeivel; emellett énekel, ahogy tud. A tanult énekes mindenekelőtt szép hangot akar képezni, emellett mondja a szöveget, ahogy lehet. Ezért minden egyes hangot külön „megformál”, míg a népi énekes csak dallamsorokat, zenei egységeket formál meg. Ez tehát már hangzásban is különbséget jelent mind a régi, mind az új népi előadással szemben. De a két népi énekmód is különbözik egymástól. A régi dallamok hagyományos hangszíne ünnepélyes, komoly, mondhatnánk: meghatódott volt.

 

 „Az öregek, különösen Erdélyben egészen más gégebeállítással, a közönséges {159.} beszédtől elütő, megilletődött, ünnepi vagy derűs: egyszóval sokféle hangszínnel énekeltek.” Különleges gégebeállítással különleges hangszínt hoz ki összeszorított torkából 0147 dalunk gyimesi énekese. Itt is tapasztalhatjuk, hogy egy még dallamnak alig nevezhető, három hangon recitáló zenei mag mit nyer a díszítéstől: a három hangot körülburjánzó, furcsa, préselt hangszínű díszítmények és a hangismétlés sajátos hatása teszi ezt az éneket olyan egyedülállóan megragadóvá.

 

Díszítményeinek ez a sajátos hangszíne van olyan különös, mint egyes lapp énekesek díszítményeinek hangszíne (amit Szomjas–Schiffert felvételein hallhatunk). Nyilván valami nagyon ősi időkből származó énekmód ez, aminek mégsem „primitívsége” ragadja meg a hallgató figyelmét, hanem kifejező ereje.

 

Egészen más hangvétel jellemzi a mezőségi énekeseket. Ott a nagy magasságban, feszített, érdes éneket kedvelik. Ez a magasba törő, minél élesebb éneklés különben másfelé is megvan, például Gyimesben is, sőt ott is, ahol már régi énekstílus nem él. Az Abaúj megyei Ájban mondta egyik 30 év körüli asszony, aki a maga korosztályának vezető énekese volt: „Mi így danoltunk, igen gyorsan meg igen magosan”. (Vargyas 1941, 51.)

 

Ennek az uralkodó követelménynek a mély alt hangúak nem mindig tudtak eleget tenni. Panaszkodott is egy jó dalosom, hogy nem bírja „oj élesen” (vagy »vékonyan«, »oj igen fel«); belefájdult a feje, az ér a homlokán, a templomi feszített éneklésbe. (Itt óhatatlanul eszünkbe jut Arany Bolond Istókjának temetési jelenete: „A két tanitvány, duzzadó nyakinnal Erőlködé a felső nyolcadot, És, mintha fojtogatták vón’ patinggal, Fejökbül a szem úgy kidagadott; Tán az akasztás sem jár annyi kinnal...”) Úgy látszik, régi hagyomány ez a népi éneklés mindenféle műfajában. Az ájiak, akikről szó volt, már csak új stílusú dalokat énekeltek ilyen „élesen”; a gyimesiek régi keserveseket, de nem kevésbé élesen, persze azért valami más hangszínnel: nem az ájiak és más magyarországiak egyenletes, csengő, világos mellhangjával, hanem valami préseltebb fejhangon, ami amazok derült hangzásával szemben valóban „keserves”, panaszkodó, majdnem félelmetes hatást kelt (013, 047/a).

 

Nem lehetetlen, hogy ezek a hegylakók énekükben is megőriztek valamit azokból a kiáltásokból, amivel egyik csúcsról vagy gerincről a másikra adtak jelt és felelgettek egymásnak: az úgynevezett „hüdintések”-ből (0197/d). Mindenképpen számolnunk kell ezekben az éles éneklési módokban azzal, hogy a messzeható hang volt bennük a cél, elsősorban a férfiak énekében. (Ugyanakkor az igazi klasszikus, díszített, régi előadóstílus sokkal kevésbé törekedett erős hangra, inkább bensőséges, telt hangzásra.)

 

Az új stílusban a csengő, átható hang az ideál; és a mindig magasabbra törő éneket egyes variációkban is tettenérhetjük: egyes dalokban a magasabbra törő lányok mindegyre magasabb megoldást alakítanak ki, s ez meg is marad a különböző alkalommal följegyzett változatokban. 0370, dalunk mellé tegyük oda az alábbi (áji) variánst és más változatokat:

 

Lent a faluvégen kék ibolyák nyílnak...

 

{160.} Lent a faluvégen kék ibolyák nyílnak...

a) egy előbbi, alacsonyabb változatot mutat be, b) egy későbbi magasabbat, s c) egy föltehető, legkorábbi megoldást.

 

Ezek a változatok együtt is hangozhatnak, mert gyakori jelenség, hogy a lányok-legények közös dalolásában ugyanannak a menetnek többféle megoldását egyszerre halljuk, például skálaszerűt ötfokúval együtt, vagy az ilyen tercpárhuzamban lévő megoldásokat: ezek együtthangzását szeretik is. Ájban mondták erről: „Aztán azt tetszik gondolni, hogy nem szép az, mikor többen többféleképp dalolják?” „Tudja Ilon néni, az osztán olyan szépen mén, mikor többen danolják, aztán mind más furmán mén”. (Vargyas 1941, 51.)

 

Azonban akár régi stílus él még valahol, akár az új, egyben mindig hasonló az igazi paraszti előadás: nincs benne színezés, megjátszás, „előadás”. Változatlan, egyenletes hangszínnel, erősség változtatása nélkül – legalábbis szándékos és színezésre törekvő hangerőkülönbség nélkül – hangzik el az egész ballada vagy sok versszakos lírai dal. Hangerőkülönbség annyiban áll elő, hogy a sor vagy a dal végére elfogy a lélegzet, s ott elhalkul az ének, néha egészen elenyészik, hogy az utolsó szótagot nem is mindig halljuk. De ennek nincs dinamikai árnyalásjellege. Vannak olyan öregek is, akik nagy erővel meglökött hanggal kezdenek, s aztán elhalkul a hangjuk.

 

De ez sem szándékos árnyalás, s nem is jellemző az igazi, régies előadásmódra. Az új stílusban pedig kétféle énekmód szokásos: az egyik derült, harsány, gyors s ennyiben merev éneklés, a másik – különösen kezdéskor, közös éneklés elején, például amikor a lányok még magukban vannak a fonóban és várják a legényeket –, lassú, kötött, minden hangot jól kihúzó ének. Újabb felvételeken, különösen idősebb asszonyok énekében, már majdnem mindig csak ezt a „kezdő” hangulatú éneklést hallhatjuk új stílusú dalainkban is. De akár gyors, akár lassú, mindkettő egyenletes és egyszínű.

 

Az öregek balladaelőadása – régi hagyományú területen a fiataloké is – ezt a hagyományos, színezés nélküli előadást követi. Hangszín, hangerő változatlan az egész történet alatt; az ünnepélyesen, megilletődötten énekelt dallammal csak kiemelik a hétköznapokból a történetet, a mindennapi élet fölé stilizálják, s a hatást rábízzák a szövegre, amelynek minden szava súlyt kap ebben az éneklésben, s mint egy lassított film lepergetve növekszik hatásában. Azt is tapasztalták az első gyűjtők, hogy a legrégiesebb hagyományt őrző öregek a balladát és a hozzá hasonló hőfokú lírai dalokat behunyt szemmel, merev tartásban adták elő. Néha sajátos taglejtéssel, egyik fülük mögé tartott tenyérrel énekeltek. A behunyt szemmel, {161.} sőt hátrabillent fejjel előadott balladát tapasztalta C. Sharp is, az angolok „Bartókja”, az amerikai Appalache-hegységben; a fül mögé tartott tenyérrel pedig mongol énekest láttam énekelni. Ezek tehát nemcsak a magyar parasztok szokásai, hanem vagy valami régi hagyomány maradványai, vagy egy általános, emberi magatartás sokfelé jelentkező változatai.

 

Még színtelenebb az az énekmód, amit „sebes parlando”-nak nevezhetnénk: amikor a díszítetlen alaphangokat szinte hajszolt beszédtempóban pergeti le az énekes anélkül, hogy recitálásról beszélhetnénk; ezt már az ilyen dallam nagy íve is kizárja, valamint a közbeiktatott, hirtelen lefékezett hangok, amelyeket egy-egy melizmával is kiemel a gyors hangok közül. Ez világosan előadási sajátság, ami belső feszültségből ered, és feszültséget éreztet (0104).

 

Teljesen azért a színezés sem hiányzik a népi gyakorlatból. Bizonyos műfajok megengedik, sőt megkívánják: bordalok, mulató nóták, tréfás, jelenetszerű darabok, obszcén vagy kötődő szövegű táncdalok. Ezekben a csattanót vagy a különleges hangulatot kiemelik, éreztetik. Általában a jókedvet szokás jobban kifejezni, a szomorúság, bánat, panasz tartózkodóbb. (Nyilván, mert amúgy is erősebb a hatása.)

 

A díszítés, sajnos már nagy területen kiment a divatból a magyar népcsoportok többségében, csak egy-egy régies folt öregeitől lehetett még fölvenni: Dél-Dunántúlon, szórványosan az Alföldön, s máig igen szépen díszített dallamokat hallhatunk Erdély és Moldva falvaiban. Bartók és Kodály a Székelyföldön még dúskált benne, ma már inkább csak a bukovinai székelyektől hallani, valamint a Mezőségen, Gyimesben és mindenütt Moldvában (015, 066–067, 069, 0102, 0113, 0117, 0147).

 

Moldvában Veress Sándor még a 30-as években közösségben énekelt, díszített dallamokat hallott, amikor a fiatal lányok és asszonyok csoportja minden díszítményt hangról hangra egyformán énekelt. (Veress 1931, 133–134.) Vagyis ő még hallotta azt, amit Bartók kikövetkeztetett a székelyeknél, a kiveszőben lévő gyakorlat maradványaiból és a románok archaikusabb hagyományainak analógiájából. Ennek az egységes ékesítésnek feltétele, hogy a díszítések helyét és formuláit a hagyomány megszabja, s bizonyos tartózkodás is szükséges az alkalmazásában, olyan leszűrtség, ami csak bizonyos előre látható és természetes megoldásokat enged meg. HFM 1964 I/b-t ugyan egyetlen, magányos moldvai énekes adja elő, de versszakról versszakra azonos díszítményekkel; ez nyilván ennek a kikristályosodott, moldvai „közösségi” díszítésmódnak következménye. Annak ellenére, hogy sok versszakon keresztül pontosan ismétlődnek ezek a hajlítások, sosem válnak unalmassá, s minden belföldi és külföldi hallgatót elragadtak különleges szépségükkel.

 

Pedig talán mégis fokozottabb művészi teljesítményt nyújt az olyan díszítés, amit már csak egyéni teljesítményként, magányos énekben tapasztalhatunk: amikor a díszítések gazdagon burjánzó hajlításai mindig új és új megvilágításba helyezik a dallamot, sőt maga a dallam is változik egyes hangjaiban, amint az énekes {162.} a pillanatnyi hangulata szerint alakítja. (Például: 0113 – ez még tulajdonképp mindig ugyanaz egészen apró eltérésekkel. Igazi példája 137–138.)

 

Már megismertük a gyimesi énekes sajátos, primitív – de nem szépségben és hatásában primitív – díszítésmódját. Egészen más világ a dél-dunántúli hagyományt képviselő öregek hajlítástechnikája: leírva gazdagon ömlő ornamentikát látunk, de meghallgatva nagy részét alig halljuk; nagyon finom, átfutó mellékhangjaikból csak egy-egy fontosabb kap erősebb hangzást és jelentőséget (0117).

 

A szintén odavaló Csirke János töredezett hangján pedig még gazdagon áradó díszítések veszik körül a dallamot – ez a régi hagyomány folytatása –, amellett azonban sajátos, magas hangszíne, el-elfúló, majd meg-meglökött hangja már biztosan nem az általános hagyományt képviseli. (Ezért nem választottunk tőle hangzó példát, bár az utóbbi évek népdalfesztiváljain sűrűn szerepelt.) Palócok közt is találunk még gazdagabb díszítést (087), de a hagyomány kiveszése, vagyis az ellenőrzés és példa hiánya okozza, hogy ennek az énekesnek bizonyos szertelenség van hajlításaiban, amint a dallamnak már a variáláson túlmenő, állandó elforgatásában is.

 

Túlzott a díszítés a különben nagyon szép és hagyományos stílusú körösfői asszony éneklésében is: 0111-ben nagyon ki akarta vágni a rezet, s a máskülönben alig díszített (sőt inkább díszítetlen) 11-est szokatlanul kicifrázta. Itt ugyan minden „hagyományos”, máshol is előforduló, de ez a példa már szinte az a „beteg ló”, amelyen minden lehető betegséget bemutatnak, de ami az életben sosem fordul elő. Ehhez hasonlít egyetlen alföldi, díszített fölvételünk, a szentesi tekerősök cifrázott éneke: ez is a gazdagság egykori maradványa, de talán már nem is jellemző képe (015). Még alkalmunk volt a régi, „alföldi” hagyomány finom, tartózkodó hajlításait hallani egy szatmári énekes és táncos öregtől; sajnos, akkori magnetofonunk és szalagunk minősége nem engedi meg, hogy lemezen bemutassuk. Mikorra jó minőségű felvételt tudtunk volna készíteni, addigra elvesztette hangját, sőt emlékezete is kihagyott. Így csak kottáról mutathatjuk be egy dallamát:

 

4. Nem loptam én életembe, Csak egy csikót Debrecenbe.

 

4. Nem loptam én életembe, Csak egy csikót Debrecenbe.
Fújd el szellő lopott nyomát, Sohse leljen meg a zsandár.
Fújd el szellő lopott nyomát, Sohse leljen meg a zsandár!

 

{163.} AP 5438/a Nyeste András 60 é. Kiskálló (Szabolcs) 1955. Bacskai K.

 

Ha ennek a gyakorlatnak törvényszerűségeit akarjuk megismerni, valóban csak Erdélyből és Moldvából vehetünk példákat. Sajnos, az erre vonatkozó vizsgálat még csak a kezdet kezdetén tart. Egy korábbi vizsgálat (Rajeczky 1956) moldvai énekesek díszítményeit vetette össze gregorián melizmacsoportokkal, amelyeknek egykori, valóságos ritmusára következtetett az élő gyakorlatból. Eredménye – hogy a díszítmény mindig a főértékeket osztja fel, aprózza ki – nyilvánvalóan csak giusto dalok melizmáiban érvényesülhet, esetleg ritkán, poco rubatóban. A kezdő és végmelizmákat ki is veszi ebből a megállapításból. Az igazi rubato dalok nagyobb díszítménybokrai mindig megnyúlást okoznak, vagy már eleve hosszú, kitartott hangokon jelennek meg. A rubato dalokban több a változatosság is.

 

Paksa Katalin ezekre vonatkozó, sajtó alatt lévő vizsgálatai annyit már kimutattak, hogy a kvintváltó dalok magas és mély, egyező pontjain a díszítmények is utánozzák az egyszer már elhangzottat, s ezzel is igyekeznek kiemelni a két rész megfelelését. (Vö. Olsvai, egy sajátos esettel kapcsolatban.) Egy-egy jellegzetes és szépen díszített régi példán azt is kimutatta, hogy a díszítmények törvényszerűen azonos dallamhelyeken jelennek meg, függetlenül attól, milyen szövegrész van alattuk. Ugyanerre az eredményre jutott Rajeczky is elemzett példáin. Tehát a dallamhoz alkalmazkodnak, nem pedig valamely szövegrészen, szótagon bontakoznak ki; vagyis a zenei tagolást hangsúlyozzák. Ezért marad díszítetlenül a „törvényszerű” díszítésben a 2. és 4. sor záróhangja, hogy a dallam-szerkezet két főpillérét ne takarják el a díszítmények. (Paksa) Kitűnő példa erre 137.

 

Ez az azonos, előre meghatározott helye és mennyisége a díszítésnek adja meg az alapot a közösség egyértelműen alkalmazott gyakorlatának, ami a közös éneklés díszítményeit szabályozza. Ugyanakkor azt is látjuk a 137. példában, hogy a változatosságot is szolgálhatják a díszítmények, ha az azonos helyen néha bővebb, néha egyszerűbb hajlítást alkalmaznak, egy-egy alkalommal el is marad, majd utána újra még gazdagabban fonja körül a megfelelő dallamhangot. Ez meg nyilván az egyéni alkalmazásnak, egyúttal a művészileg megkomponált, több versszakos előadásnak a követelménye. Ilyenkor „merészebb” megoldásokat is hallhatunk, aminőt a szokás által megszabott közösségi gyakorlat nem alkalmazna.

 

Szërnyű nagy romlásra készült Pannónia,

 

{164.} Szërnyű nagy romlásra készült Pannónia,
Kinek mint tëngërnek, megáradott hobja
Sok búnak, bánatnak körül vëtt nagy árja,
Mert a vitézëknek esöttë ma ëgy híjja.
Fëlemelé Kádár szëmeit az égre,
Mondván: Uram Jézus jöjj segítségëmre.
Nosza jó katonák, harcoljunk két kézre m
Mert nem latok embert jőni segítségre.
A zászlótartónak fëlszóval kiálta:
„Vidd e-l fiam, vidd el az zászlót más útra.
Hogy el ne vesszën mi urunk keves hadja m
Mert Magyarországért m mëghalok én még ma.
Kiontom vérëmët én szëgény hazámért,
Ezënről mëghalok kedves nemzetëmért.
Nëm szánok érette bizony ontani vért
Mert én a Krisztustól vëszëk jutalmad’ s bért.

 

1. Óh mel gyázëba borul-t síralmas esztendő, m
Melben ami szivünk Nem örvendëzendő,
Hanem szëgény hazánk majdon elveszendő,
Hanem leszen Isten rajtunk könyörüllő.

 

2. m Mit hozánk fejünkre ammi bűneinkkel
Immár a hazánkba nem lakunk békével
Ha nëm ëngeszteljük a zegeknek Urát,
Elveszeszt az isten mintë régën Sodomát.

 

3. (M)mért veszté el Isten Jéruzálëm várát
Hogy mëgnëm tartották ő parancsolatát.
Nyisd mëg én Istenëm imádságënak házát
Vagyon esztendeje nëm láttuk ajtaját.

 

4. Ezërhatszáznyócba böjtelőhavába
Voltunk annagy harcba Gyilkos patakába.
Sok apák, sok anyák fiokat keresik
m De a pogán török elvitte fejökët

 

(1) Ó mel gyászba borult siralmas esztendő,
Melben a mi szivünk Nem örvendëzendő.
Hanëm szëgény hazánk majdon elveszendő,
Ha nëm lészën Isten rajtunk könyörüllő

 

2. Mit hozánk fejünkre ammi bűneinkkel
immár a házunknál nem lakunk békével
Ha nëm ëngeszteljük azegeknek Urát
Elveszeszt az istenn mint régënn Sodomát.

 

3. m Mért veszté el Isten Jéruzálëm várát
Hogy mëg nëm tartották ő parancsolatját.
Nyisd mëg én Istenëm imádságnak házát
Vagyon esztendeje nëm láttuk ajtaját.

 

4. Ezërhatszáz nyócba böjtelőhavában
Voltunk annagy harcba Gyilkos patakába
sok apak, sok anyak fiokat keresik
m De a pogán török elvitte fejököt.

 

Kodály saját fonográfhengerein: F 247–249. Borbát András 60 é. Kászonújfalu (Csík) 1912. Az első 4 versszak a Kádár István históriából, utána 4 versszak eg ymásik históriás énekből, majd ugyenez még egyszer felvéve. A dallam azonban mindháromszor ugyanaz.

 

{166.} Hasonló ez a pontozás „átlagos” törvényszerűségeihez és annak egyéni, merészebb, néha törvényellenes alkalmazásához.

 

Az utóbbi mindig együttjár a variálással is, amit Kodálynak már klasszikussá vált közlése is bemutat, a Kőműves Kelemen 36 versszakáról készült fonográffelvétel részletes lejegyzése. (Lásd a 138. példát.)

 

A példán láthatjuk azt az eljárást is, amit Paksa Katalin számos díszített, régi dallamon megfigyelt, hogy a melizma sokszor átveszi a dallam főhangjainak szerepét is, illetve azokat díszítménnyé változtatja át.

 

Borsai Ilona vizsgálata (1959) még az új stílusban is ki tudta mutatni, hogy a hajlítások – a régihez képest természetesen szerény, többnyire egy hangból álló hajlítások – bizonyos törvényszerűséggel jelentkeznek, és bizonyos nagyobb hangközök kitöltésére, bizonyos csúcspontok kiemelésére, a dallam főhangjainak érzékeltetésére szolgálnak, pontosan arra, amire az egyenlő értékű, különböző dallammenetek is szolgálnak a variálás során. Megfogalmazása szerint: „Mint a dallam tartóoszlopaiba kapaszkodik újból és újból az énekes, összeegyeztetve így a merész kilendüléseket a szilárd otthonérzés biztonságával.”

 

Azt is megállapítja, hogy az itt tapasztalható váltóhangok, előlegzések és hangközkitöltő lépések megegyeznek a 16–17. századi díszítő eljárás szokott fogásaival. Tehát szinte az emberi ének általános követelményeiből fakadnak. Ezúttal nem lehet szó a régi, műzenei gyakorlat esetleges maradványáról, hiszen ez a hajlítástechnika egy korábbi, gazdagabb ornamentika után lépett annak helyébe, egy egészen más, tulajdonképpen díszítetlen stílusban. Tehát azt az alapkövetelményt tartotta meg belőle, vagy azt valósította meg helyébe, ami nélkül, úgy látszik, az ösztönös énekkultúra nem tud létezni.

 

Már az idézett példákban is láthattuk, hogy az énekes nemcsak azzal teszi változatossá előadását, hogy a díszítményeket soha nem alkalmazza teljesen egyformán, hanem azzal is, hogy magát a főhangokat is cseréli, változtatja. Ez már variálás, és a későbbi fejezetben foglalkozunk vele részletesen. Azért itt is meg kell említenünk, annyira összefonódik egy bizonyos dallamstílus előadásmódjával. Hiszen a díszítés is nemegyszer variálás: a főhang megváltoztatása. Mindaz a változás, ami egy énekes egyszeri előadása folyamán beáll, még előadásmód is amellett, hogy már a variálás első lépéseit is jelenti. Igen sok dalunk különböző följegyzései nem is mutatnak nagyobb eltéréseket, mint ami egy előadáson belül mutatkozik benne. Mégis, minthogy ezekkel a kisebb-nagyobb eltérésekkel kezdődik meg az a folyamat, ami a nagyobb eltérésekhez vezet, és a tulajdonképpeni „variánsokat” létrehozza, az egész folyamattal együtt fogjuk tárgyalni.

 

Ugyanez a változatosságra törekvő és zenei felépítést kialakító előadás kívánja meg a pontozás szabadabb alkalmazását is. A 90–95. példában láttuk már, hogyan élt evvel a lehetőséggel a már említett áji leány. Végül még kimondott „szabálysértést” is megengedett magának. Mindezt a dal egyszeri megvalósítása, az „előadás” alakítja a kész nyersanyagon, a dallamon az ihlet, a pillanatnyi ötletek és a tudatos felépítés hatása alatt.

 

{167.} Egészen másfajta előadást kíván a parlando dallamok stílusa. Ezekben sem díszítés, sem ritmikai árnyalás nem lehetséges, mindössze a variálásnak lehet valami szűkebbre szabott lehetősége. Ami itt az előadótól függ, az egyedül a lendületnek és a sorvégi megállásoknak egymáshoz mért aránya és a hangszín. A tempó sajátos gyorsasága a mezőségi–gyimesi énekesek recitáló dallamainak is ad valami sajátos hatást: példa rá 0104. Ez a „sebes parlando” már területi stílusnak látszik: ha nem is mindenki él vele azokon a területeken, de máshol így nem jelentkezik.

 

Már a modorosság határán jár az a sajátos, erdélyi előadási sajátság, hogy az utolsó szótagot elnyelik a sor végén, különösen az utolsó sor végén, a dal befejezésekor.

 

Egy borszéki Kádár Kata-felvétel (MF 1167/c) lejegyzésére írta rá Kodály ehhez az elnyelt záróhanghoz: „Ahol vagy akinél ez az utolsó hang elhagyása rendes szokás, ott az utolsó hang még kivételesen sem szólal meg, sőt gyakran az utolsó előtti hang ilyen ornamentummal végződik”, és rámutat az alaphangról csúszással lehajló, nyögésszerű melizmára. Egy másikra, F 253 (= AP 6028/g) „Egy kicsi madárka”, Kodálynak 1912 kászonimpéri gyűjtésű dalára pedig: „Xutolsó szótagot nem ejti ki; a hangja többnyire határozatlan nyögésbe csuklik (oláh-székely szokás szerint).” Erről már Bartók (1967 II. 33) is megemlékezett, mint román hatásról az erdélyi magyaroknál; részletesen foglalkozott vele Almási István (1969). A kiindulás az a bizonyos elhalkulás lehetett a dallam végén, amit már említettünk, amikor elfogy az énekes lélegzete. Különösen érezhető ez az elhalkulás a tipikus záróritmusokban (31/bc). Ebből azután már modoros „stílusfogás” lett: egyes énekesek egyáltalán ki sem ejtik az utolsó szótagot, vagy néha két-három utolsó szótagot sem (0111, 0141, 0143, 0151 és egészen szertelenül 0318).

 

Még sajátosabb a mezőségi énekeseknél tapasztalható érzéketlenség a szöveg szótaghosszúságával szemben. Az ő előadásuk amellett igen erős ritmuskülönbségekkel él, sokszor a nyolcad és pontozott negyed arányát az 1:3-ról 1:5-ig, sőt azon túl is fokozzák (pl. 0300); ugyanakkor ezek a nagy hosszúságkülönbségek egyáltalán nem a szöveg hosszúságviszonyaihoz igazodnak, mint ahogy ez a magyarban általános, hanem sokszor éppen a nagyon rövid hangra hosszú szótag esik. Ez azonban itt nem kivételes eset valami hatás kedvéért, hanem szinte rendszeresen előforduló gyakorlat, és néha már idegenszerű benyomást is kelt. Ez a sajátság kisebb mértékben már nyelvjárásukban is jelentkezik: a hosszú szótagot valamivel rövidebben ejtik, mint a többi magyar népcsoport. Ez néha csak érdekes különbség az énekben, néha azonban már nagyon feltűnő. Semmi esetre sem szabad a mezőségi ének- és tánchagyományok nagy értékei miatt ezt a sajátságot is valami ősiségnek, valami „igazi hagyomány”-nak tartani. A magyar nyelvnek a hosszú és rövid magánhangzó pontos megkülönböztetése olyan alapvető sajátsága, amely megkülönbözteti más népektől, s amellyel jelentéskülönbségeket tud érzékeltetni. Ennek gyöngülése csak különleges helyi fejlődésből származhat.

 

Igën elindula tizën

 

{168.} Igën elindula tizënkét kőmives az tizënharmadik Kelemën kőmiess.
Mënnek igën mëssze, nem es igën mësszej, hogy ők fëlofogaggyák magos Déva várát.
Hogy ők félfogaggyák, hogy azt fëlépítsék, hogy ők félfogaggyák, hogy ők fëlépítsék.
Az kit nappal raktak éljel az elomlott, az kit éljel raktak, nappal az eldülött.
Kelemën kőmives étszakajálmábo jétszakajálmában aszt azálmot láttaj.
Kelemën kőmives étszaka jálmában, étszakajálmában aszt álmot láttaj.

 

László Máténé 65, Kászonjakabfalva (Csík) 1918 Kodály. NB. csak az első 5 versszakot közöljük példaképpen. A teljes közlés megtalálható a Visszatekintés II. 78–79. lapja közt.

 

Sajátos modorosság az oktávtörés, és esztétikai hatása elég kellemetlen akár új stílusban, akár régi énekben. Nem minden énekes tudja jól megválasztani a kezdő hangmagasságot, ennek következtében vagy nagyon mélyre vagy nagyon magasra kellene mennie, amit nem bír el hangterjedelme. Néha oktávval mélyebben vagy magasabban folytatja. Különösen kellemetlenül hat ez kvintváltó daloknál vagy AA’ kezdetű újaknál. Ilyenkor a kvintváltás helyett ellenkező irányban kvartváltás keletkezik. Természetesen ismerve dalaink szerkezetét, ez már nem zavar meg senkit; de cseremiszek hasonló oktávtöréseit a gyűjtők még nem tudták megfelelően értékelni, s a dallam hibás lejegyzésben van megörökítve.

 

Az oktávtörés általában kénytelenség. De a sűrűn ismétlődő megoldás helyenként már gyakorlattá vált: az énekesek minden kényszerítő ok nélkül feldobják a dal utolsó hangját egy oktávval magasabbra, ami többnyire a 2. fokról való lelépést változtatja át szeptimugrássá. Ez már modorosság; de minthogy sűrűn előfordul, kénytelenek vagyunk megemlíteni.

 

Az énekhang nemcsak önmagában hangzik el – akár egyéni, akár közös énekben –, hanem hangszerrel együtt is. Régi szokása a magyarságnak együtt {169.} énekelni a hangszeres együttessel, a cigánybandával. A rendkívül fejlett tánc- és tánczenei hagyományokkal rendelkező Mezőségen még igen sokszor halljuk a mulató közösséget együtt énekelni a banda zenéjével (013, 014/ab, 072, 0225, 0265). Ez a lassú táncokkal hagyományosan velejár. A hangmagasság megválasztása ilyenkor természetesen nem függ az énekesektől, hanem a hangszerjátékosoktól. Ennek megfelelően sokszor nem is nagyon egyezik a hangterjedelemmel. Mindenképpen jellemző ilyenkor a hangos, feszített éneklés.

 

Van ennek a zenekarral együtt éneklésnek olyan formája is ahol már nem az énekesnek van elsőbbsége, hanem a kísérő zenekarnak: ez a már említett gyakorlat, hogy minden második sorra énekelnek szöveget (0225).

 

Sajátosabb eset, s ma már csak a gyimesi csángók körében tapasztalhatjuk, hogy a hangszerjátékos saját énekét kíséri hangszeren, jobban mondva: énekeli is, hegedüli is a „keservest”. 047/abc dalunkban először hangszeren hangzik el a dal, azután ének és hegedűjáték együtt szól, majd ismét csak a hegedű, ismét egy versszak együtt, s a végén ismét hangszeren fejeződik be a produkció. A gyimesi zenészek ezt az előadásmódot hagyományosan gyakorolják. Van egy leírásunk Bereg megyéből erről az előadásról a 18. századból: Gvadányi „Badalai dolgok” című verses elbeszélésében leír egy általa rendezett falusi bált.

 

A cigány játékáról {170.} a következő képet adja: „Putyu volt a neve, ki elöl hegedült; A karszékre mindég mint a török, úgy ült, Bal szemére vak volt, a háta volt görbült; Ha vonta, danolt is, hegedűjére dűlt.” Érdemes még egy helyét idézni, hogy a régi, ma már csak Gyimesben, Mezőségen található zenélésmódot más vonatkozásban is megismerjük: „Felállt mindjárt Putyu egy székre, gatyába; Egy kis rövid száron pipa volt szájába; Alig volt húsz szál szőr az ő vonójába. Kontrahássa vala egy rongyos gubába. Jobb kezeket az ing ujjából kivették, Mert így vonássokat könnyebben ejthették;...” stb. (Közli Csanádi Imre: A magyar valóság versei, Bp. 1966 I, 292–7.) Ez az adat azt mutatja, hogy a gyimesiek régi, közös magyar hagyományt tartottak fenn napjainkig a hegedű mellé énekelt előadással. (Ugyanakkor a prímásból és kontrásból álló legkisebb együttes régiségét is igazolja a leírás. A prímás tánchoz már nem énekelt – pipa volt a szájában –, tehát ha magában, talán „keserves”-szerű dalokat játszott, akkor énekelt is hozzá.)

 

Nem azonos ez az önmagakísérés a régi századok előadóinak gyakorlatával, akik lant vagy más pengető hangszeren kísérték éneküket: ott valószínűleg csak a kísérő harmóniákat és kísérő ritmust adták az énekelt dallam alá. Ezek a zenészek viszont a dallamot teljes cifrázott formájában játsszák is, éneklik is, ami sokkal nagyobb követelményt támaszt az előadóval szemben.

 

A külön játszó hangszeres zenész előadása már külön fejezetbe kívánkozik, a Hangszeres zene tárgyalásába.

 

Összefoglalón annyit kell mondanunk a népi előadásról, hogy az minden nagyfokú tartózkodása és póztalansága ellenére is igen hatásos eljárásokat és énekmódokat alakított ki a zenei hagyomány megszólaltatására; ezek a stílusok megfelelnek a dallamokban is jelentkező stílusérzéknek; közös jellemzője inkább az elmélyedés, mint a hatás keresése.

 

A sátoraljaújhelyi Lavotta János Zeneiskola keretein belül a népzene tanszakon tanulható népi ének.

Tanár: Karika Boglárka

 

 

http://sebestyenmarta.hu/main_gui/randomImages/kiadvanyok/7.jpgNépi ének - Hallgassunk bele!

 Egyes énekeknél hosszas zenei bevezető észlelhető (türelem...)
 

1. Szóljon!

2. Szóljon!

3. Szóljon!

4. Szóljon!

5. Szóljon!

6. Szóljon!

7. Szóljon!

8. Szóljon!

9. Szóljon!

10. Szóljon!

Kedvenc:11. Ej, de széles :szóljon!

12. Füzesi lakodalmas: szóljon!


Népzeneoktatás célkitűzései

Az énekes és hangszeres népzene alapfokú elsajátításával hagyományos kultúra értékeinek tiszteletére,őrzésére és továbbadására neveli a tanulókat.

 

Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programja keretében folyó zenei nevelés alkalmat ad az érdeklődő és fogékony növendékek képességeinek fejlesztésére, biztosítja a különböző szakterületeken való jártasságok megszerzését és gya­korlását.

  
 

A képzés figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, tehetségére építve alakítja készségeiket és gyara­pítja ismereteiket.Lehetőséget ad az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti, népi hagyományok, értékek átadására, az értékmegőrzés formáinak kialakítására.  

 

 

A program lehetőséget nyújt az esztétikai érzékenység ­nyitottság, igényesség, fogékonyság - alakítása mellett a zene megszólaltatásához szükséges hangszeres és énektechnikai kész­ségek megszerzésére, a zenei ismeretek átadására és minden zenei tevékenység tudatosítására.

  

A népzeneoktatás célja az is, hogy az önkifejezés eszköztárának gazdagításával a zene alkalmazására, befogadására készítsen fel.

 

  

A népzene tanszak tanulói rendszeresen szerepelnek és érnek el kiemelkedő eredményeket.

http://www.freeweb.hu/animaciostarhaz/zene/M%E1solat%20-%20music.gif

 

 

 

 

Alternatíva, eltérő oktatási szint

 

Az a szakmai színvonal, amit a zeneiskola garantáltan nyújt az "A" tagozatos és a kiemelt "B" tagozatos növendékek számára, elegendő alapot ad ahhoz, hogy magas fokon művelhessék népzenei ismereteiket.

 

Az "A" tagozatos növendékekből elsősorban zeneszerető közönség nevelődik, de különböző amatőr együttesekben is gyakorolhatják ismereteiket.

Alkalmuk nyílik zeneiskolai éveik alatt egyéni szereplésekre, kamarazenélésre, zenekari muzsikálásra.

 

A "B" tagozatos növendékek nagyobb anyagvégzés mellett a zenei pályát is választhatják hivatásuknak. Emelt óraszámban tanulnak.

 

Szolfézs: hangszeres és egyéb zenei, kulturális képzés mellett a zeneelméletet a világhírű Kodály módszerrel tanítjuk, amely a legmagasabb képzési forma a világon.

 

Továbbképző: A középiskolák és gimnáziumok 9-12. osztályával párhuzamosan zenei továbbképző I-IV. évfolyama működik. Ebben a négy évben zenetörténeti ismereteket sajátíthat el a tanuló.

 

Minden növendék évvégén bizonyítványt kap, amelyben a felkészítő tanár érdemjeggyel minősíti munkáját, szorgalmát.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Официальный интернет-магазин сельско-хозяйственной и строительной техникиГде найти качественную строительную технику недорого

(BNZBenna, 2019.04.01 11:58)

Держать сад, огород, приусадебный участок, участок возле коттеджа, дачу или ферму в безукоризненном порядке без специализированной техники не удасться. Тут Вам поможет интернет-магазин «БензоТрейд». Богатый ассортимент удовлетворит все Ваши потребности в сельско-хозяйственной и строительной технике и оборудовании. Hа сайте «БензоТрейд» представлена техника множества производителей. Среди них – Champion, Echo, Stihl, Нева, Тарпан, Karcher (Кёрхер), Patriot, Carver, Калибр, Кратон, Hyundai, Лесник, Интерскол, Bosch, Makita, Крот, ЗиД и другие.

Облагораживание сада, как и строительные работы, не обходятся без применения пил. И нестранно, что такие товары как бензопила, пила, мотопила, электропила пользуются огромным спросом.

Также дачники и собственники загородного дома по достоинству оценят средства, которые помогут поддержать в идеальном состоянии газон или любые другие участки с травой. Мотокоса, триммер, бензокоса, бензотриммер, газонокосилка, электрокосилка и роторная коса – приборы предназначенные именно для этих целей.

Незаменимый помощник для дачников и огородников – культиватор представлен в нескольких разновидностях. Это мотокультиватор, мотоблок и электрокультиватор.

Также экземплярами сезонной техникой, но на этот раз популярными в в холодное время года являются снегоуборщик и снегоотбрасыватель, также представленные в магазине «БензоТрейд».

Не меньшим популярностью пользуются такие приспособления как генератор или электростанция, их незаменимость в определенных условиях крайне сложно преувеличить.

Мойка высокого давления, автомойка, моющий аппарат высокого давления – еще одна категория техники, в которой работники «БензоТрейд» прекрасно разбираются и помогут Вам с выбором и покупкой.

Если Вам нужны новые двигатели, лодочный мотор, дровокол, мотобур, бензобур, бензорез, инвертор или другую технику – также решительно обращайтесь на сайт «БензоТрейд».

Стоит также подчеркнуть, что в компании «БензоТрейд» Вам всегда гарантирован индивидуальный подход и помощь высоквалифицированных профессионалов, независимо от предмета покупки. Будь то сварка или пила, виброплита, вибротрамбовка или триммер Вам всегда обеспечено обслуживание найвысшего уровня.

[url=https://www.benzotreid.ru/product-category/gazonokosilki/elektricheskie-gazonokosilki/]газонокосилка электрическая купить[/url]

разработка продажа готовых сайтов

(ChelyabBut, 2019.04.01 11:38)

Вовлеченность сообразно длине и типу контента (узнаете, на какой контент лучше только реагирует аудитория).3. Использование media queries – правил CSS3, которые назначаются ровно атрибуты быть вызове других правил из таблицы стилей, основанных на параметрах устройства вывода, таких как характер, ширина и достоинство окна браузера, разрешение, ориентация в пространстве.Настройка текста виджета
https://chelyabinsk.skgroups.ru/resheniay.html - разработка продажа готовых сайтов
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/landing.html]заказать продающий сайт[/url]
https://chelyabinsk.skgroups.ru/landing.html - landing page

Разве вы — веб-дизайнер, то у вас может возникнуть ещё одна задача — действие загрузки страницы. Будет обидный, если элементы, управляющие ассоциативным около, будут загружены не в той последовательности. Однако это уже не такая большая проблема. Коли вам впрямь нуждаться наказывать всё снимок враз, то вы можете пользоваться «разряд загрузки», закрывающий всю страницу прежде тех пор, покамест она не загрузится целиком, разве убрать сей слой, для каком-то этапе загрузки страницы с через скрипта. Но не забывайте предусмотреть способ его «ручного» отключения — для «нетерпеливых» пользователей.Одно видео: рекомендуемая длина – предварительно 15 секунд. Максимально возможная длина – прежде 60 секунд. Рекомендуемое соответствие сторон: вертикальное (4:5). Рекомендуемый формат: MP4, MOV либо GIF. Дозволение: не менее 600 пикселей в ширину, достоинство не более 4 ГБ.У каждой из площадок перехватить свои подкатегории:Воеже сделать entanglement иначе wap сайт надо не многое: желание, инструменты и информация сообразно сайтостроению. Разве у Вас уже пожирать первое и второе, то различную информацию на тему как сделать веб сайт Вы найдете ниже.Стоит попробовать данную услугу, не зачастую появляется мочь бесплатно увеличить эффективность своего бизнеса.

r13540e j7505j w8434b

(ffoeozijoabt, 2019.04.01 11:30)

http://cleantalkorg2.ru/article

экологические очистные сооружения

(roult, 2019.04.01 09:43)

У нас диагностирует скважины, производит Водоснабжение частного дома.

В нашей фирме имеется к продаже КАНАЛИЗАЦИОННЫЕ ДРОБИЛКИ, Резервуары и емкости цилиндрические (РВС, РГС), Якорные мешалки, Термическая сушка осадков сточных вод, Контрольные колодцы, Плавающая загрузка (ПЗ), Скиммеры для очистки жидкости от нефтепродуктов, масел, жиров, ОДЪЕМНЫЕ УСТРОЙСТВА И МЕТАЛЛОКОНСТРУКЦИИ Шнеки из конструкционной и нержавеющей стали, ВОДООЧИСТНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ Фильтры-ловушки, ПОДЪЕМНЫЕ УСТРОЙСТВА И МЕТАЛЛОКОНСТРУКЦИИ Ленточный конвейер, ОЧИСТКА ЛИВНЕВЫХ СТОЧНЫХ ВОД Сорбционные фильтры, НАСОСНОЕ И КОМПРЕССОРНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ (Грунфос, КСБ, Вило, КИТ, Взлёт, ТВП) Погружные канализационные насосы, ВОДОПОДГОТОВКУ Угольный сорбент, а также все для автомойки Очистное сооружение для моек легкового транспорта.

У нас вы найдете ЛОС для коттеджей, а также Смотровые колодцы, мы можем произвести Земляные работы и прокладка труб. Бурение неглубоких скважин, Геологическое изучение недр, Монтаж водоснабжения.

Водоподготовка и водоподведение - [url=https://woobe.ru ] Устранение засоров скважин[/url]

разработка интернет магазина цена

(Rostovwot, 2019.04.01 07:41)

Фильтромания. Помните, который фильтр может наравне и «спасти» фото, беспричинно и полностью его загубить. Не стоит пользоваться фильтрами, чересчур «старить» изображение или добавлять ему горы резкости. Старайтесь с через фильтра подать непреложный, но чуть-чуть улучшенный мнимый выражение вашего товара.Какой движок лучше. Огромное величина людей задается этим вопросом. Эта статья поможет Вам в этом разобраться. Системы управления сайтами появились не беспричинно быстро и давно, прежде не существовало движков ради сайта, владельцы сайтов создавали свои сайты около помощи специальных языков программирования. Для нынешний погода такой проблемы не существует. Всякий пользователь может с легкостью и без особых знаний создать для себя сайт.Выводы чтобы разработки оформления своего профиля: аватар, обложка актуального, изображение, стилистика. Сюда входят рекомендации ради дизайнера сообразно разработке аватара, обложек чтобы актуального, пресетов и шаблонов для обработки фото и т.д. Также имя и титул пользователя (сделайте с ключевыми словами, но постарайтесь отличаться через конкурентов, дабы не было сходства накануне степени смешения). Лучше используйте разные вариации без повторений, сиречь показано было в примерах выше (токмо лучше): nailon_beautysalon и Маникюр, педикюр в Иркутске (избавились через корявых знаков, сохранили ключи: rivet, маникюр, педикюр).3. Заполните поля в выпадающем окне: «Имя», «Происхождение» - «Загрузить из файла». Загрузите подготовленный файл и нажмите на кнопку «Создать».Гибкая и удобная учение, широко используется чтобы разработки интернет-магазинов разной сложности.
<a href=https://skgroups.ru/landing.html>разработка одностраничного сайта</a>
[url=https://skgroups.ru/smm.html]таргетированная реклама в инстаграм[/url]
https://skgroups.ru/portfol-razrab.html - портфолио веб студии

• Имя компании – залог успеха бизнеса. Чтобы бизнес развивался и приносил прибавление, нужно поработать над имиджем компании. Наши специалисты помогут вам в этом. Они разработают веб-сайт, таким образом, представят ваш бизнес в силок Интернет.Сколько такое холодные звонки?«Заводское» судьба Инстаграма – давать людям возможность открыто обмениваться фото и видео. Согласимся, что это весь неплохой действие коммуникации, тем более, это может подтвердить 1 миллиард (!) человек. Да-да, именно столько людей с головой нырнули в это приложение, число достигнута в июне 2018.Распаковываете архив.Буде есть анимированные картинки – отклик НЕТ.

технология очистных сооружений

(roult, 2019.04.01 07:23)

У нас обслуживает скважины, производит Водоочистку для скважин.

В компании имеется к продаже КАНАЛИЗАЦИОННЫЕ ДРОБИЛКИ, Отстойники для воды, Планетарные мешалки, Мешочные фильтры, Линейные колодцы, Дренажный блок инфильтрационный (БИЗ), Системы УФ-обеззараживания, ОДЪЕМНЫЕ УСТРОЙСТВА И МЕТАЛЛОКОНСТРУКЦИИ Шнеки для зерна и пищевой промышленности, ВОДООЧИСТНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ Нефтеотделители (отстойники), ПОДЪЕМНЫЕ УСТРОЙСТВА И МЕТАЛЛОКОНСТРУКЦИИ Шнеки для зерна и пищевой промышленности, ОЧИСТКА ЛИВНЕВЫХ СТОЧНЫХ ВОД Пескоуловитель, НАСОСНОЕ И КОМПРЕССОРНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ (Грунфос, КСБ, Вило, КИТ, Взлёт, ТВП) Дренажные насосы, ВОДОПОДГОТОВКУ Озонаторы и хлотаторы, а также все для автомойки Система очистки воды для автомоек.

У нас вы найдете Ремонт очистных сооружений, а также Нефтеуловители, мы можем произвести Обустройство скважин под ключ. Бурение неглубоких скважин, Поиск полезных ископаемых, Ремонт систем водоснабжения.

Диагностика скважин : [url=https://hooppa.ru ] Диагностика скважин[/url]

seo оптимизация сайта

(Seopermsix, 2019.04.01 06:13)

заполние полей: «Фамилия» и «Фамилия пользователя»6 Обещать выбор названия сайтаСколько это за загадочное изречение с решеткой и зачем оно нужно? Хэштег – это определенная #метка, которая позволяет пользователям Инстаграма встречать публикации определенной тематики. Бизнес-аккаунтам хэштег может сыграть на руку и приходить подписчиков бесплатно.
<a href=https://perm.skgroups.ru/vizitka.html>сайт визитка пример</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]создание и разработка сайта[/url]
https://perm.skgroups.ru/context.html - реклама яндекс директ

Ежели вы решили продвигать свой бизнес-аккаунт в Инстаграме после таргетированную рекламу – браво, это хорошее решение. Однако будьте готовы к тому, что стоит она недешево. Адекватно оценивайте свои финансовые возможности и помните – в случае таргетированной рекламы пьеса стоит свеч.Вооружившись целями, приступите к выбору социальных сетей ради своего бизнеса. Подумайте, где «обитает» ваша целевая аудитория. В этом вопросе главное не руководствоваться своими личностными предпочтениями, а подойти к вопросу непредвзято и отстраненно. Не стоит пытаться встречать свою аудиторию во всех доступных сетях. Пусть это довольно один-два канала, но с эффективным развитием и ощутимой отдачей.Так, с целью рекламной кампании определились, параметры аудитории выставили – запускаем прямо сам рекламный место в виде кольцевой галереи, одного фото/видео либо слайд-шоу. Разместить его можно как в главный ленте Инстаграма, беспричинно и в сторис. И в часть и другом случае он будет подаваться с пометкой «объявление» и со ссылкой для ваш сайт alias профиль в Инстаграм.Ряд изображений (вложенные публикации) + текст.Число контактов с желаемым результатом.

разработка и продвижение сайтов

(ArtemLer, 2019.04.01 04:50)

Либо включаем фантазию, либо выключаем Инстаграм и идем в другие каналы.Напутственное словоФорматы объявлений в stories:свежий обзвон и обучениеискусство из фото
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/vizitka.html>заказать корпоративный сайт</a>
[url=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/context.html]реклама яндекс директ[/url]
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/landing.html - разработка landing page

Резиновый макет сайта позволяет пользоваться доступное дозволение экрана по максимуму. Большая черепок содержания страницы будет «над линией сгиба» (т.е. видимой без дополнительной прокрутки страницы).SEOKlub Бизнес в интернетБезвозмездно, расширенные функции через 75 рублей.Если ваш компьютер подключен к Интернету для постоянной основе, то, скорее только, у него уже поглощать и принадлежащий IP-адрес. Тутто, дабы позволить всем замечать свою страничку, остается лишь установить специальную программу (веб-сервер), и разместить саму страничку в папке, доступной ради чтения по сети. Впрочем, это уже отдельная содержание, и воеже испытывать про установку и настройку веб-сервера мы предлагаем обратиться к специальной литературе.Ads Head имеет расторжение по целям:

Untorge

(Toolve, 2019.04.01 04:45)

http://www.familymednews.com/
[url=http://familymednews.com/#]familymednews.com[/url]

заказать продвижение сайта

(RobertPep, 2019.04.01 03:16)

Ставьте цели и разрабатывайте стратегииБезмездноДемография (пол, возраст, семейное постановка).
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/smm.html>smm специалист красноярск</a>
[url=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/portfol-seo.html]сео портфолио[/url]
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html - контекстная реклама сайта

250 звонков в розницеЗанятие с возражениями – презентация около первом контактеСоздание аудиторииПричем, важно сулить пользователям разные типы материалов – не только текстовые, однако и фото/видео, тем более для создания визуального контента безотлагательно существует немало приложений.WordPress — бесплатная лучшая CMS, изначально задумывалась как платформа чтобы создания блогов, только для этом движке дозволено кропать сайты любых типов благодаря отменной расширяемости (огромная основание плагинов и тем оформления). Проста в установке для сервер, свободно изменяются темы оформления, многопользовательский режим, SEO-характеристики для высоте. Скачать движок чтобы сайта бесплатно можно для официальном блоге разработчиков, кушать русифицированная версия и “народные переводы”.

веб студия заказать сайт телефон

(Artemekbfoell, 2019.04.01 01:38)

Даже буде ваши фотографии в «ОК» лайкают родственники, которым трижды изза 18, не стоит доверять в возрастные предрассудки. Безусловно, в «Одноклассниках» немало людей, отметивших сорокалетний годовщина, впрочем большую том составляет аудитория 20-35 лет. Обитают там и школьники. Не верите? Загляните в официальные группы молодежных звезд, непременно найдете комментарии от преданных юных поклонников.Стереотип, сколько «ВКонтакте» сидит школота, тоже пора отправить во времена лозунгов «Дуров, верни стену». Согласие свежей статистике, 23 000 000 пользователей соцсети старше 35 лет, 12 млн. из них – человек в возрасте от 45 до 65 лет. Наверное, в вечерней школе учатся. =)Записывайтесь на программу «Часть продаж около ключ»
<a href=https://ekb.skgroups.ru/landing.html>разработка одностраничного сайта</a>
[url=https://ekb.skgroups.ru/vizitka.html]сайт визитка[/url]
https://ekb.skgroups.ru/context.html - настройка контекстной рекламы

3. Решите, какие разделы (ссылки) будут для вашем snare сайте. Коль это будет домашняя страница, то она может содержать главу «О себе», «Мои фотографии», «Мои увлечения» и т.д. Желательно где-то эти сведения записать.график рекламы и характер доставкиТаргетированная объявление в Инстаграме

заказать лендинг пейдж

(RobertWew, 2019.04.01 00:00)

Словообразование через ключевого болтовняВроде извлекать данные, полученные в ходе анализа.примеры поиска по хэштегам
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайта цена</a>
[url=https://voronezh.skgroups.ru/smm.html]таргетированная реклама в инстаграм[/url]
https://voronezh.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - создание сайтов под ключ

Почему пользователи подписываются на кого-то в Инстаграме? Им может нравиться фотоконтент (хотят замечать красивые снимки в своей ленте), им может влюбиться текстовый контент (интересно заглядывать), им может пребывать полезна ваша услуга в перспективе (безотлагательно не планируют приказывать, только, возможно, в будущем). Поэтому в поисках подписчиков вам имеет смысл постараться удовлетворить одно из этих желаний. Скажем, вы цепляете людей за счет интересного контента. Сделайте место в духе «30 идей чтобы чего-нибудь», 10 идей из этих 30 дайте в посте, а оставшиеся 20 оформите в виде красивого PDF-файла. И доказательство в вашем объявлении будет водить на скачивание материалов. Буде контент воистину целебный, пользователи волею для вас подпишутся и скачают файл, а вы избежите проблемы со ссылками на профиль.Настройка внешнего вида и расположения виджета и кнопкипредпоказ рекламы в сторис

контекстная реклама сайта

(ThomasmiP, 2019.03.31 22:30)

7) Переходи к следующему вопросу.В любом случае довольно лучше, ежели текста бедно, т.к. stories мы видим максимум 15 секунд, большущий по объему текст прочитать просто не успеем.Что такое холодные звонки?Во всех крупных соцсетях функция хештегов работает на ура. Болтовня со значком #(решетка) автоматически становятся кликабельными ссылками, нажав для которую формируется лента из публикаций, отмеченных соответствующим тегом. По идее, хештеги – те же ключевые слова, следовательно к их подбору надо отнестись с умом.Покупать готовый лавка для биржах. Все, сколько останется сделать – разместить свои товары, контент, и начать жить работы по продвижению магазина.
<a href=https://moskow.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайтов</a>
[url=https://moskow.skgroups.ru/portfol-seo.html]сео портфолио[/url]
https://moskow.skgroups.ru/vizitka.html - изготовление сайта визитки

Система использует не исключительно указанную пользователями на своих страницах информацию, но и сведения о переходах из социальной сети «ВКонтакте» на другие сайты, о сообществах и прочих моментах. Правильно используя этот раздел, дозволено добиться интересных результатов.CMS системы. Системы управления сайтом.Примерное день публикаций в ленту (ориентируемся для среднее и делаем столько же иначе больше).Воеже продавцы были мотивированы делать больше звонков в сутки, включите в KPI морозный обзвон. Ценность такой мотивации подчиненных – действие плана продаж. Добавьте к стимулирующим выплатам такой показатель, чистый полет разговоров по технологической карте, контингент и длительность звонков. Установите планы по данным показателям и контролируйте их исполнение. Денежное возмездие довольно лучшей мотивацией ради продавцов в улучшении их навыков работы.Базовые навыки фотографа. Нужно снимать быть правильном освещении, заботиться, чтобы нисколько лишнего вроде вашего ботинка иначе бутербродов на столе не попадало в кадр, и не заваливать горизонт. Очевидно? Не всем. Поверьте нашему опыту =). Так который открывайте поисковик и проводите чтобы себя отрывистый ликбез, который такое композиция, контраст, резкость, уловка, освещение. «Съедать собаку» в этих сферах не требуется, а вот владеть понимание обязательно. Напоминаем, сколько, разве фото изначально слабое, сильнее затем наложения фильтров из приложений оно не станет. И тогда опять важна и идея снимка. ГЕНИАЛЬНОСТЬ! =) А в чем она может содержаться тож замечаться – это содержание, наверное, целого цикла статей или даже маленькой книги.

gatt in i vaggen

(gatt in i vaggen, 2019.03.31 19:45)


Spot on with this write-up, I actually feel this amazing site needs much more attention. I'll probably be back again to read through more, thanks for the advice!
gatt in i vaggen baokep.se/cream-for-skin-care/tryck-i-bihlorna.php

продвижение сайтов Краснодар skgroups

(RobertGor, 2019.03.31 19:39)

Возможные форматы чтобы объявлений в ленте:Движок ради создания сайта.Чистый слышно меня, способ: проводим прямые эфиры в Инстаграме
[url=https://vk.com/sozdanie_sajtov_krasnodar_23]продвижение сайтов Краснодар[/url]
[url=https://vk.com/sozdanie_sajtov_krasnodar_23]продвижение сайтов Краснодар skgroups[/url]
<a href=https://vk.com/sozdanie_sajtov_krasnodar_23>продвижение сайтов Краснодар skgroups</a>

Настройка таргетинга в ВКонтакте3. Заливки системы управления контентом сайта для хостинг, настройка, наладка, работа структуры.Анонсы постов в основной ленте

станция обезвоживания осадка

(DHYroult, 2019.03.31 19:38)

В нашей фирме вы можете приобрести ЁМКОСТНОЕ И РЕЗЕРВУАРНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ, Емкости и резервуары с подогревом, Якорные мешалки, Термическая сушка осадков сточных вод, Поворотные колодцы, Блоки биологической загрузки (ББЗ), Канализационные насосные станции (КНС), ОДЪЕМНЫЕ УСТРОЙСТВА И МЕТАЛЛОКОНСТРУКЦИИ Промышленные металлоконструкции, ВОДООЧИСТНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ Фильтры напорные и самотечные (ФОВ, ФИП, ФСУ), ПОДЪЕМНЫЕ УСТРОЙСТВА И МЕТАЛЛОКОНСТРУКЦИИ Шнеки для зерна и пищевой промышленности, ОЧИСТКА ЛИВНЕВЫХ СТОЧНЫХ ВОД КПН с сорбционным блоком, НАСОСНОЕ И КОМПРЕССОРНОЕ ОБОРУДОВАНИЕ (Грунфос, КСБ, Вило, КИТ, Взлёт, ТВП) Аэраторы дисковые, ВОДОПОДГОТОВКУ Мембраны и реагенты для осмоса, а также все для автомойки Автомойки на базе флотации.

У нас вы найдете Обратноосмотические системы очистки воды, а также Нефтеуловители, мы можем произвести Монтаж насоса и настройка автоматики. Бурение артезианских скважин, Оценка запасов подземных вод, Монтаж водоснабжения.

В компании диагностирует скважины, производит Монтаж водоснабжения.


методы обезвоживания осадков сточных вод [url=https://dehydrator.tech] обезвоживатель осадка[/url]

BabloPridi 172298441

(BabloPridi, 2019.03.31 16:49)

http://recampus.ning.com/profiles/blogs/farmacia-en-linea-donde-comprar-generico-omeprazole-10mg-fiable
http://mcspartners.ning.com/profiles/blogs/escitalopram-20-mg-comprar-en-farmacia-en-linea-con-seguridad
http://lydlabs.ning.com/profiles/blogs/furazolidone-pas-cher-commander-furazolidone-vente-libre
http://answers.codelair.com/38272/dutasterida-receta-fiable-estados-unidos-comprar-dutasterida
http://whazzup-u.com/profiles/blogs/clomiphene-citrate-sur-internet-bon-prix-acheter-paiement-visa
http://vivafengshui.ning.com/profiles/blogs/como-comprar-gen-rico-do-irbesartana-avapro-envio-48-horas
http://europe-ecologie-aube.ning.com/profiles/blogs/thyroxine-o-en-acheter-sur-le-net-acheter-synthroid-france-ligne

Cleaning rates Aptune Manhattan

(Sprinroult, 2019.03.31 12:39)

Cleaning work in the spring is an opportunity implement cleaning the house, private households and offices, apartments.
Streets, courtyards, parks, squares and urban territories very important not only clean up from dirt accumulated in snow Cleaning the premises in the spring is an opportunity implement cleaning the house, cottage and also in my apartment.
Roads, courtyards, gardens, squares and urban square not only clean up after last winter, take out the garbage, and also prepare the territory for the summer. For this need to recover damaged sidewalks and curbs, repair broken small architectural forms sculptures, flowerpots,artificial reservoirs,benches, fences, and so on, refresh fences, painting and other.
Our Limited liability Partnership international company carries out spring cleaning 2019 in areas , but with pleasure we can tidy up .
Specialists production company Park Slope do complex spring cleaning of territories.

We hold spring garden cleaning not only in urban areas , but with joy we will certainly help clean .
Trained specialists production company University Heights ready to hold spring cleaning cottages.
Our Limited liability Limited Partnership cleaning organization Waterside Plaza VIOLA, is engaged spring cleaning 2018 in Unionport under the direction of GEORGE.

Pro house cleaning Union Square - [url=https://springcleaning.pro]spring cleaning NYC[/url]

Buy Ropropecia Online Kelgago

(Rebtraupt, 2019.03.31 12:15)

Cialis Tablets 20 Mg Prices [url=http://mpphr.com]priligy est il efficace[/url] Clomid Fertilite Cheap Viagra From Usa Keflex For Bronchitis

Как сделать откосы входной двери из мдф видео

(MyDoors2018, 2019.03.31 09:30)

Наше вам клиента сослужебница!
[url=http://www.odintsovoforum.do.am/index/8-30976]куплю входные двери[/url]
Хочу сказать о том, что второй лист металла и бронепластины в Эльбое при вскрытии, увеличат время минут на 3-5. Так что основную функцию защиты, должна нести первая дверь. Чтобы увеличить свою безопасность, Вам стоит поставить на первую дверь сигнализацию , можно поосто шумовую. При несанкционированом вскрытии, сигнализация сработает и на рывок кража не удасться. Это лучший вариант, чем защищать замковую зону.
Разыскивайте стальные двери в квартиру, в ту пору умоляем осмотреть наш с вами площадь двери киев купить.
http://ti-pantera.3dn.ru/index/8-2409

С уважением, Арсен Евтушко
менеджер проекта двери онлайн
[url=http://mitsubishi.moy.su/index/8-2054]межкомнатные двери купить недорого[/url]


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100

Következő »