Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


http://sebestyenmarta.hu/main_gui/randomImages/kiadvanyok/7.jpg 

Népi énekről...

 

A paraszti társadalomban természetes volt, hogy a gyermekektől kezdve a legidősebb korosztályokig egyaránt szinte mindenki tudott énekelni, a zene, a népdal születésüktől kezdve végigkísérte életüket. Sajnos ez már a múlté. A modern ember alig énekel, s ha énekel is, dalai általában a múló divathoz kapcsolódó, kevésbé értékes "alkotások".

 

Szeretném megmutatni, hogy a népdal nem csupán a régi idők emléke, hanem a mai ember is magáénak érezheti.
Lajtha László írja: "A népzene nemcsak egy lepréselt virág, hanem élet is." Ezt a zenét azonban ma már csak tudatos tanítással -tanuIással lehet életre kelteni.

 

 

A régi falusi közösségekben a dal szájról szájra szállt, vagyis hallás útján terjedt. Ezt a tanulási módot kíséreljük meg alkalmazni a mai élet szabta keretek között úgy , hogy magnetofonkazetták hallgatásával sajátítjuk el a dalokat.

 

 

A tanulás alapja tehát az eredeti hangzó forrás, melyet a kottaképek csupán kiegészítenek, magyaráznak. Bartók Béla szerint ugyanis "bizonyos hangadásban, hangszínben, tempóban és sok más apróságban megnyilvánuló előadásmódok nagyon jellemző hozzátartozói a népi zenének: tehát nem csupán a dallam leírható hangjai a fontosak, hanem a dallam előadásával járó sok egyéb tulajdonság is, mint a dallam megjelenítő eszköze."

 


A népdal tanításának legfontosabb feltétele a hangképzés ismerete, mely bármilyen műfajú énekléshez elengedhetetlen. Bár a hangképzés alapszabályai bizonyos mértékben az összes énekes műfajra egyaránt vonatkoznak, számolnunk kell módszertani különbségekkel is, melyeket a népi dallamvilág stiláris eltérései szabnak meg.

 

A népdaléneklés váljék közkinccsé, és tovább éljen a következő nemzedékekben.

 

A népi ének tanításának szakirányú feladatai

 

 

-   Az énekes népzene hagyományainak a megismertetése.

 

 

 

-   A népdalok hiteles megszólaltatásához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel.

 

 

 

-   Az emberi hang sajátosságainak megismertetése.

 

 

 

-   A magyar népzenei dialektusok sajátosságai.

 

 

 

-   Az énekhang technikai adottságainak fejlesztése.

 

 

 

-   A növendékek zenei képességeinek fejl.

 

 

 

-   Az énekelt népzenei karakterek megformálásához szükséges forma, dallam és tempóérzet fejl.

 

 

 

  - A dialektusok díszítésmódjainak megszólaltatásához szükséges készségek fejl.

 

 

 

 

A népi ének tantárgy tanítása korosztályonként, tagozatonként tematikájában és módszerében azonos, az elvégzendő anyag mennyiségében és összetettségében azonban különbözik.

 
 

A javasolt zenei anyag kiválasztását mindig a tanuló életkora, technikai tudása, muzikalitása és zenei érettsége befolyásolja. A képzési program lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztési ütemet a tanár a tanuló egyéni adottságainak figyelembe vételével határozza meg, így a képzési idő lerövidíthető. A kiemelkedő képességű növendékek számára második osztálytól lehetőség nyílik arra, hogy magasabb óraszámban (heti 2x45 perc) tanulhassanak.

  

Az alapfokú tanulmányok befejezése után a legkiválóbb tanulók továbbtanulhatnak a zeneművészeti szakközépiskolában, de tudásukat a továbbképző 7-10. osztályaiban is fejleszthetik.

 

 

Népi ének előadásmódjáról...

 

Minden stílus sava-borsa az előadásmód. Minden stílus meg is teremti a maga sajátos előadási fogásait. A régi népdalok itt-ott még hallható énekmódja az a legfeltűnőbb vonzóerő, amiért ma annyian lelkesednek érte; ezzel az énekmóddal „felöltöztetve” lesznek jelentősek néha egészen jelentéktelen dallamok is, sokszor stílusban idegen, pár hangnyi dúr dalocskák is.

 

Melyek tehát a megvalósításnak azok a sajátságai, amelyek kívül esnek a dallam szigorúan értelmezett, saját tulajdonságain? Ilyen az énekes hangszíne, a választott hangmagasság, az egyéni vagy területenként szokásos tempó; ilyen a kezdő lendület, amely a dallam tempóját ritmusát is befolyásolja; ilyen az előadás színezése vagy a színezéstől való tartózkodás, és mindenekfölött a díszítés, a dallamhangokon felül alkalmazott díszítő hangok, amellyel az énekes körülfonja a dallam alaphangjait.

 

Ezek mellett hozzátartoznak még az előadás stílusához olyan elemek is, amelyek a dallamnak is sajátságai, de az énekes az előadás folyamán pillanatnyi ihlete szerint rögtönzi, változtatja: ilyen a pontozásnak egyéni alkalmazása, és ilyen a variálás, ami bizonyos dallamfajtákban vagy bizonyos régies hagyományú területen, bizonyos egyéniségek énekében nagyobb mértékben változtatja meg a dallam főhangjait is, s az állandó változtatás a lehetséges, egyenlő értékű fordulatokból változatos, művészi fölépítést alkot egy sok versszakos előadásban; vagy sablonos menetekből ötfokú fordulatokkal népi stílusú dallamot formál. Stílust jelenthet az előadásban bizonyos dallamok hangszerrel együtt hangzó éneklése, sőt stílussá válhatnak bizonyos modorosságok is: az oktávtörés vagy más énekes fogások. Lássuk sorban mindezeket.

 

A hangszín különbözteti meg legjobban a régi, hagyományos éneklést a maitól és a nem népi előadástól. De mindenféle népi éneklés is különbözik a tanult énekesekétől: a hangképzés természetességében.

 

A nép, ha dalol, mindenekelőtt szöveget mond torzítatlanul, méghozzá a tájszólás erős színeivel; emellett énekel, ahogy tud. A tanult énekes mindenekelőtt szép hangot akar képezni, emellett mondja a szöveget, ahogy lehet. Ezért minden egyes hangot külön „megformál”, míg a népi énekes csak dallamsorokat, zenei egységeket formál meg. Ez tehát már hangzásban is különbséget jelent mind a régi, mind az új népi előadással szemben. De a két népi énekmód is különbözik egymástól. A régi dallamok hagyományos hangszíne ünnepélyes, komoly, mondhatnánk: meghatódott volt.

 

 „Az öregek, különösen Erdélyben egészen más gégebeállítással, a közönséges {159.} beszédtől elütő, megilletődött, ünnepi vagy derűs: egyszóval sokféle hangszínnel énekeltek.” Különleges gégebeállítással különleges hangszínt hoz ki összeszorított torkából 0147 dalunk gyimesi énekese. Itt is tapasztalhatjuk, hogy egy még dallamnak alig nevezhető, három hangon recitáló zenei mag mit nyer a díszítéstől: a három hangot körülburjánzó, furcsa, préselt hangszínű díszítmények és a hangismétlés sajátos hatása teszi ezt az éneket olyan egyedülállóan megragadóvá.

 

Díszítményeinek ez a sajátos hangszíne van olyan különös, mint egyes lapp énekesek díszítményeinek hangszíne (amit Szomjas–Schiffert felvételein hallhatunk). Nyilván valami nagyon ősi időkből származó énekmód ez, aminek mégsem „primitívsége” ragadja meg a hallgató figyelmét, hanem kifejező ereje.

 

Egészen más hangvétel jellemzi a mezőségi énekeseket. Ott a nagy magasságban, feszített, érdes éneket kedvelik. Ez a magasba törő, minél élesebb éneklés különben másfelé is megvan, például Gyimesben is, sőt ott is, ahol már régi énekstílus nem él. Az Abaúj megyei Ájban mondta egyik 30 év körüli asszony, aki a maga korosztályának vezető énekese volt: „Mi így danoltunk, igen gyorsan meg igen magosan”. (Vargyas 1941, 51.)

 

Ennek az uralkodó követelménynek a mély alt hangúak nem mindig tudtak eleget tenni. Panaszkodott is egy jó dalosom, hogy nem bírja „oj élesen” (vagy »vékonyan«, »oj igen fel«); belefájdult a feje, az ér a homlokán, a templomi feszített éneklésbe. (Itt óhatatlanul eszünkbe jut Arany Bolond Istókjának temetési jelenete: „A két tanitvány, duzzadó nyakinnal Erőlködé a felső nyolcadot, És, mintha fojtogatták vón’ patinggal, Fejökbül a szem úgy kidagadott; Tán az akasztás sem jár annyi kinnal...”) Úgy látszik, régi hagyomány ez a népi éneklés mindenféle műfajában. Az ájiak, akikről szó volt, már csak új stílusú dalokat énekeltek ilyen „élesen”; a gyimesiek régi keserveseket, de nem kevésbé élesen, persze azért valami más hangszínnel: nem az ájiak és más magyarországiak egyenletes, csengő, világos mellhangjával, hanem valami préseltebb fejhangon, ami amazok derült hangzásával szemben valóban „keserves”, panaszkodó, majdnem félelmetes hatást kelt (013, 047/a).

 

Nem lehetetlen, hogy ezek a hegylakók énekükben is megőriztek valamit azokból a kiáltásokból, amivel egyik csúcsról vagy gerincről a másikra adtak jelt és felelgettek egymásnak: az úgynevezett „hüdintések”-ből (0197/d). Mindenképpen számolnunk kell ezekben az éles éneklési módokban azzal, hogy a messzeható hang volt bennük a cél, elsősorban a férfiak énekében. (Ugyanakkor az igazi klasszikus, díszített, régi előadóstílus sokkal kevésbé törekedett erős hangra, inkább bensőséges, telt hangzásra.)

 

Az új stílusban a csengő, átható hang az ideál; és a mindig magasabbra törő éneket egyes variációkban is tettenérhetjük: egyes dalokban a magasabbra törő lányok mindegyre magasabb megoldást alakítanak ki, s ez meg is marad a különböző alkalommal följegyzett változatokban. 0370, dalunk mellé tegyük oda az alábbi (áji) variánst és más változatokat:

 

Lent a faluvégen kék ibolyák nyílnak...

 

{160.} Lent a faluvégen kék ibolyák nyílnak...

a) egy előbbi, alacsonyabb változatot mutat be, b) egy későbbi magasabbat, s c) egy föltehető, legkorábbi megoldást.

 

Ezek a változatok együtt is hangozhatnak, mert gyakori jelenség, hogy a lányok-legények közös dalolásában ugyanannak a menetnek többféle megoldását egyszerre halljuk, például skálaszerűt ötfokúval együtt, vagy az ilyen tercpárhuzamban lévő megoldásokat: ezek együtthangzását szeretik is. Ájban mondták erről: „Aztán azt tetszik gondolni, hogy nem szép az, mikor többen többféleképp dalolják?” „Tudja Ilon néni, az osztán olyan szépen mén, mikor többen danolják, aztán mind más furmán mén”. (Vargyas 1941, 51.)

 

Azonban akár régi stílus él még valahol, akár az új, egyben mindig hasonló az igazi paraszti előadás: nincs benne színezés, megjátszás, „előadás”. Változatlan, egyenletes hangszínnel, erősség változtatása nélkül – legalábbis szándékos és színezésre törekvő hangerőkülönbség nélkül – hangzik el az egész ballada vagy sok versszakos lírai dal. Hangerőkülönbség annyiban áll elő, hogy a sor vagy a dal végére elfogy a lélegzet, s ott elhalkul az ének, néha egészen elenyészik, hogy az utolsó szótagot nem is mindig halljuk. De ennek nincs dinamikai árnyalásjellege. Vannak olyan öregek is, akik nagy erővel meglökött hanggal kezdenek, s aztán elhalkul a hangjuk.

 

De ez sem szándékos árnyalás, s nem is jellemző az igazi, régies előadásmódra. Az új stílusban pedig kétféle énekmód szokásos: az egyik derült, harsány, gyors s ennyiben merev éneklés, a másik – különösen kezdéskor, közös éneklés elején, például amikor a lányok még magukban vannak a fonóban és várják a legényeket –, lassú, kötött, minden hangot jól kihúzó ének. Újabb felvételeken, különösen idősebb asszonyok énekében, már majdnem mindig csak ezt a „kezdő” hangulatú éneklést hallhatjuk új stílusú dalainkban is. De akár gyors, akár lassú, mindkettő egyenletes és egyszínű.

 

Az öregek balladaelőadása – régi hagyományú területen a fiataloké is – ezt a hagyományos, színezés nélküli előadást követi. Hangszín, hangerő változatlan az egész történet alatt; az ünnepélyesen, megilletődötten énekelt dallammal csak kiemelik a hétköznapokból a történetet, a mindennapi élet fölé stilizálják, s a hatást rábízzák a szövegre, amelynek minden szava súlyt kap ebben az éneklésben, s mint egy lassított film lepergetve növekszik hatásában. Azt is tapasztalták az első gyűjtők, hogy a legrégiesebb hagyományt őrző öregek a balladát és a hozzá hasonló hőfokú lírai dalokat behunyt szemmel, merev tartásban adták elő. Néha sajátos taglejtéssel, egyik fülük mögé tartott tenyérrel énekeltek. A behunyt szemmel, {161.} sőt hátrabillent fejjel előadott balladát tapasztalta C. Sharp is, az angolok „Bartókja”, az amerikai Appalache-hegységben; a fül mögé tartott tenyérrel pedig mongol énekest láttam énekelni. Ezek tehát nemcsak a magyar parasztok szokásai, hanem vagy valami régi hagyomány maradványai, vagy egy általános, emberi magatartás sokfelé jelentkező változatai.

 

Még színtelenebb az az énekmód, amit „sebes parlando”-nak nevezhetnénk: amikor a díszítetlen alaphangokat szinte hajszolt beszédtempóban pergeti le az énekes anélkül, hogy recitálásról beszélhetnénk; ezt már az ilyen dallam nagy íve is kizárja, valamint a közbeiktatott, hirtelen lefékezett hangok, amelyeket egy-egy melizmával is kiemel a gyors hangok közül. Ez világosan előadási sajátság, ami belső feszültségből ered, és feszültséget éreztet (0104).

 

Teljesen azért a színezés sem hiányzik a népi gyakorlatból. Bizonyos műfajok megengedik, sőt megkívánják: bordalok, mulató nóták, tréfás, jelenetszerű darabok, obszcén vagy kötődő szövegű táncdalok. Ezekben a csattanót vagy a különleges hangulatot kiemelik, éreztetik. Általában a jókedvet szokás jobban kifejezni, a szomorúság, bánat, panasz tartózkodóbb. (Nyilván, mert amúgy is erősebb a hatása.)

 

A díszítés, sajnos már nagy területen kiment a divatból a magyar népcsoportok többségében, csak egy-egy régies folt öregeitől lehetett még fölvenni: Dél-Dunántúlon, szórványosan az Alföldön, s máig igen szépen díszített dallamokat hallhatunk Erdély és Moldva falvaiban. Bartók és Kodály a Székelyföldön még dúskált benne, ma már inkább csak a bukovinai székelyektől hallani, valamint a Mezőségen, Gyimesben és mindenütt Moldvában (015, 066–067, 069, 0102, 0113, 0117, 0147).

 

Moldvában Veress Sándor még a 30-as években közösségben énekelt, díszített dallamokat hallott, amikor a fiatal lányok és asszonyok csoportja minden díszítményt hangról hangra egyformán énekelt. (Veress 1931, 133–134.) Vagyis ő még hallotta azt, amit Bartók kikövetkeztetett a székelyeknél, a kiveszőben lévő gyakorlat maradványaiból és a románok archaikusabb hagyományainak analógiájából. Ennek az egységes ékesítésnek feltétele, hogy a díszítések helyét és formuláit a hagyomány megszabja, s bizonyos tartózkodás is szükséges az alkalmazásában, olyan leszűrtség, ami csak bizonyos előre látható és természetes megoldásokat enged meg. HFM 1964 I/b-t ugyan egyetlen, magányos moldvai énekes adja elő, de versszakról versszakra azonos díszítményekkel; ez nyilván ennek a kikristályosodott, moldvai „közösségi” díszítésmódnak következménye. Annak ellenére, hogy sok versszakon keresztül pontosan ismétlődnek ezek a hajlítások, sosem válnak unalmassá, s minden belföldi és külföldi hallgatót elragadtak különleges szépségükkel.

 

Pedig talán mégis fokozottabb művészi teljesítményt nyújt az olyan díszítés, amit már csak egyéni teljesítményként, magányos énekben tapasztalhatunk: amikor a díszítések gazdagon burjánzó hajlításai mindig új és új megvilágításba helyezik a dallamot, sőt maga a dallam is változik egyes hangjaiban, amint az énekes {162.} a pillanatnyi hangulata szerint alakítja. (Például: 0113 – ez még tulajdonképp mindig ugyanaz egészen apró eltérésekkel. Igazi példája 137–138.)

 

Már megismertük a gyimesi énekes sajátos, primitív – de nem szépségben és hatásában primitív – díszítésmódját. Egészen más világ a dél-dunántúli hagyományt képviselő öregek hajlítástechnikája: leírva gazdagon ömlő ornamentikát látunk, de meghallgatva nagy részét alig halljuk; nagyon finom, átfutó mellékhangjaikból csak egy-egy fontosabb kap erősebb hangzást és jelentőséget (0117).

 

A szintén odavaló Csirke János töredezett hangján pedig még gazdagon áradó díszítések veszik körül a dallamot – ez a régi hagyomány folytatása –, amellett azonban sajátos, magas hangszíne, el-elfúló, majd meg-meglökött hangja már biztosan nem az általános hagyományt képviseli. (Ezért nem választottunk tőle hangzó példát, bár az utóbbi évek népdalfesztiváljain sűrűn szerepelt.) Palócok közt is találunk még gazdagabb díszítést (087), de a hagyomány kiveszése, vagyis az ellenőrzés és példa hiánya okozza, hogy ennek az énekesnek bizonyos szertelenség van hajlításaiban, amint a dallamnak már a variáláson túlmenő, állandó elforgatásában is.

 

Túlzott a díszítés a különben nagyon szép és hagyományos stílusú körösfői asszony éneklésében is: 0111-ben nagyon ki akarta vágni a rezet, s a máskülönben alig díszített (sőt inkább díszítetlen) 11-est szokatlanul kicifrázta. Itt ugyan minden „hagyományos”, máshol is előforduló, de ez a példa már szinte az a „beteg ló”, amelyen minden lehető betegséget bemutatnak, de ami az életben sosem fordul elő. Ehhez hasonlít egyetlen alföldi, díszített fölvételünk, a szentesi tekerősök cifrázott éneke: ez is a gazdagság egykori maradványa, de talán már nem is jellemző képe (015). Még alkalmunk volt a régi, „alföldi” hagyomány finom, tartózkodó hajlításait hallani egy szatmári énekes és táncos öregtől; sajnos, akkori magnetofonunk és szalagunk minősége nem engedi meg, hogy lemezen bemutassuk. Mikorra jó minőségű felvételt tudtunk volna készíteni, addigra elvesztette hangját, sőt emlékezete is kihagyott. Így csak kottáról mutathatjuk be egy dallamát:

 

4. Nem loptam én életembe, Csak egy csikót Debrecenbe.

 

4. Nem loptam én életembe, Csak egy csikót Debrecenbe.
Fújd el szellő lopott nyomát, Sohse leljen meg a zsandár.
Fújd el szellő lopott nyomát, Sohse leljen meg a zsandár!

 

{163.} AP 5438/a Nyeste András 60 é. Kiskálló (Szabolcs) 1955. Bacskai K.

 

Ha ennek a gyakorlatnak törvényszerűségeit akarjuk megismerni, valóban csak Erdélyből és Moldvából vehetünk példákat. Sajnos, az erre vonatkozó vizsgálat még csak a kezdet kezdetén tart. Egy korábbi vizsgálat (Rajeczky 1956) moldvai énekesek díszítményeit vetette össze gregorián melizmacsoportokkal, amelyeknek egykori, valóságos ritmusára következtetett az élő gyakorlatból. Eredménye – hogy a díszítmény mindig a főértékeket osztja fel, aprózza ki – nyilvánvalóan csak giusto dalok melizmáiban érvényesülhet, esetleg ritkán, poco rubatóban. A kezdő és végmelizmákat ki is veszi ebből a megállapításból. Az igazi rubato dalok nagyobb díszítménybokrai mindig megnyúlást okoznak, vagy már eleve hosszú, kitartott hangokon jelennek meg. A rubato dalokban több a változatosság is.

 

Paksa Katalin ezekre vonatkozó, sajtó alatt lévő vizsgálatai annyit már kimutattak, hogy a kvintváltó dalok magas és mély, egyező pontjain a díszítmények is utánozzák az egyszer már elhangzottat, s ezzel is igyekeznek kiemelni a két rész megfelelését. (Vö. Olsvai, egy sajátos esettel kapcsolatban.) Egy-egy jellegzetes és szépen díszített régi példán azt is kimutatta, hogy a díszítmények törvényszerűen azonos dallamhelyeken jelennek meg, függetlenül attól, milyen szövegrész van alattuk. Ugyanerre az eredményre jutott Rajeczky is elemzett példáin. Tehát a dallamhoz alkalmazkodnak, nem pedig valamely szövegrészen, szótagon bontakoznak ki; vagyis a zenei tagolást hangsúlyozzák. Ezért marad díszítetlenül a „törvényszerű” díszítésben a 2. és 4. sor záróhangja, hogy a dallam-szerkezet két főpillérét ne takarják el a díszítmények. (Paksa) Kitűnő példa erre 137.

 

Ez az azonos, előre meghatározott helye és mennyisége a díszítésnek adja meg az alapot a közösség egyértelműen alkalmazott gyakorlatának, ami a közös éneklés díszítményeit szabályozza. Ugyanakkor azt is látjuk a 137. példában, hogy a változatosságot is szolgálhatják a díszítmények, ha az azonos helyen néha bővebb, néha egyszerűbb hajlítást alkalmaznak, egy-egy alkalommal el is marad, majd utána újra még gazdagabban fonja körül a megfelelő dallamhangot. Ez meg nyilván az egyéni alkalmazásnak, egyúttal a művészileg megkomponált, több versszakos előadásnak a követelménye. Ilyenkor „merészebb” megoldásokat is hallhatunk, aminőt a szokás által megszabott közösségi gyakorlat nem alkalmazna.

 

Szërnyű nagy romlásra készült Pannónia,

 

{164.} Szërnyű nagy romlásra készült Pannónia,
Kinek mint tëngërnek, megáradott hobja
Sok búnak, bánatnak körül vëtt nagy árja,
Mert a vitézëknek esöttë ma ëgy híjja.
Fëlemelé Kádár szëmeit az égre,
Mondván: Uram Jézus jöjj segítségëmre.
Nosza jó katonák, harcoljunk két kézre m
Mert nem latok embert jőni segítségre.
A zászlótartónak fëlszóval kiálta:
„Vidd e-l fiam, vidd el az zászlót más útra.
Hogy el ne vesszën mi urunk keves hadja m
Mert Magyarországért m mëghalok én még ma.
Kiontom vérëmët én szëgény hazámért,
Ezënről mëghalok kedves nemzetëmért.
Nëm szánok érette bizony ontani vért
Mert én a Krisztustól vëszëk jutalmad’ s bért.

 

1. Óh mel gyázëba borul-t síralmas esztendő, m
Melben ami szivünk Nem örvendëzendő,
Hanem szëgény hazánk majdon elveszendő,
Hanem leszen Isten rajtunk könyörüllő.

 

2. m Mit hozánk fejünkre ammi bűneinkkel
Immár a hazánkba nem lakunk békével
Ha nëm ëngeszteljük a zegeknek Urát,
Elveszeszt az isten mintë régën Sodomát.

 

3. (M)mért veszté el Isten Jéruzálëm várát
Hogy mëgnëm tartották ő parancsolatát.
Nyisd mëg én Istenëm imádságënak házát
Vagyon esztendeje nëm láttuk ajtaját.

 

4. Ezërhatszáznyócba böjtelőhavába
Voltunk annagy harcba Gyilkos patakába.
Sok apák, sok anyák fiokat keresik
m De a pogán török elvitte fejökët

 

(1) Ó mel gyászba borult siralmas esztendő,
Melben a mi szivünk Nem örvendëzendő.
Hanëm szëgény hazánk majdon elveszendő,
Ha nëm lészën Isten rajtunk könyörüllő

 

2. Mit hozánk fejünkre ammi bűneinkkel
immár a házunknál nem lakunk békével
Ha nëm ëngeszteljük azegeknek Urát
Elveszeszt az istenn mint régënn Sodomát.

 

3. m Mért veszté el Isten Jéruzálëm várát
Hogy mëg nëm tartották ő parancsolatját.
Nyisd mëg én Istenëm imádságnak házát
Vagyon esztendeje nëm láttuk ajtaját.

 

4. Ezërhatszáz nyócba böjtelőhavában
Voltunk annagy harcba Gyilkos patakába
sok apak, sok anyak fiokat keresik
m De a pogán török elvitte fejököt.

 

Kodály saját fonográfhengerein: F 247–249. Borbát András 60 é. Kászonújfalu (Csík) 1912. Az első 4 versszak a Kádár István históriából, utána 4 versszak eg ymásik históriás énekből, majd ugyenez még egyszer felvéve. A dallam azonban mindháromszor ugyanaz.

 

{166.} Hasonló ez a pontozás „átlagos” törvényszerűségeihez és annak egyéni, merészebb, néha törvényellenes alkalmazásához.

 

Az utóbbi mindig együttjár a variálással is, amit Kodálynak már klasszikussá vált közlése is bemutat, a Kőműves Kelemen 36 versszakáról készült fonográffelvétel részletes lejegyzése. (Lásd a 138. példát.)

 

A példán láthatjuk azt az eljárást is, amit Paksa Katalin számos díszített, régi dallamon megfigyelt, hogy a melizma sokszor átveszi a dallam főhangjainak szerepét is, illetve azokat díszítménnyé változtatja át.

 

Borsai Ilona vizsgálata (1959) még az új stílusban is ki tudta mutatni, hogy a hajlítások – a régihez képest természetesen szerény, többnyire egy hangból álló hajlítások – bizonyos törvényszerűséggel jelentkeznek, és bizonyos nagyobb hangközök kitöltésére, bizonyos csúcspontok kiemelésére, a dallam főhangjainak érzékeltetésére szolgálnak, pontosan arra, amire az egyenlő értékű, különböző dallammenetek is szolgálnak a variálás során. Megfogalmazása szerint: „Mint a dallam tartóoszlopaiba kapaszkodik újból és újból az énekes, összeegyeztetve így a merész kilendüléseket a szilárd otthonérzés biztonságával.”

 

Azt is megállapítja, hogy az itt tapasztalható váltóhangok, előlegzések és hangközkitöltő lépések megegyeznek a 16–17. századi díszítő eljárás szokott fogásaival. Tehát szinte az emberi ének általános követelményeiből fakadnak. Ezúttal nem lehet szó a régi, műzenei gyakorlat esetleges maradványáról, hiszen ez a hajlítástechnika egy korábbi, gazdagabb ornamentika után lépett annak helyébe, egy egészen más, tulajdonképpen díszítetlen stílusban. Tehát azt az alapkövetelményt tartotta meg belőle, vagy azt valósította meg helyébe, ami nélkül, úgy látszik, az ösztönös énekkultúra nem tud létezni.

 

Már az idézett példákban is láthattuk, hogy az énekes nemcsak azzal teszi változatossá előadását, hogy a díszítményeket soha nem alkalmazza teljesen egyformán, hanem azzal is, hogy magát a főhangokat is cseréli, változtatja. Ez már variálás, és a későbbi fejezetben foglalkozunk vele részletesen. Azért itt is meg kell említenünk, annyira összefonódik egy bizonyos dallamstílus előadásmódjával. Hiszen a díszítés is nemegyszer variálás: a főhang megváltoztatása. Mindaz a változás, ami egy énekes egyszeri előadása folyamán beáll, még előadásmód is amellett, hogy már a variálás első lépéseit is jelenti. Igen sok dalunk különböző följegyzései nem is mutatnak nagyobb eltéréseket, mint ami egy előadáson belül mutatkozik benne. Mégis, minthogy ezekkel a kisebb-nagyobb eltérésekkel kezdődik meg az a folyamat, ami a nagyobb eltérésekhez vezet, és a tulajdonképpeni „variánsokat” létrehozza, az egész folyamattal együtt fogjuk tárgyalni.

 

Ugyanez a változatosságra törekvő és zenei felépítést kialakító előadás kívánja meg a pontozás szabadabb alkalmazását is. A 90–95. példában láttuk már, hogyan élt evvel a lehetőséggel a már említett áji leány. Végül még kimondott „szabálysértést” is megengedett magának. Mindezt a dal egyszeri megvalósítása, az „előadás” alakítja a kész nyersanyagon, a dallamon az ihlet, a pillanatnyi ötletek és a tudatos felépítés hatása alatt.

 

{167.} Egészen másfajta előadást kíván a parlando dallamok stílusa. Ezekben sem díszítés, sem ritmikai árnyalás nem lehetséges, mindössze a variálásnak lehet valami szűkebbre szabott lehetősége. Ami itt az előadótól függ, az egyedül a lendületnek és a sorvégi megállásoknak egymáshoz mért aránya és a hangszín. A tempó sajátos gyorsasága a mezőségi–gyimesi énekesek recitáló dallamainak is ad valami sajátos hatást: példa rá 0104. Ez a „sebes parlando” már területi stílusnak látszik: ha nem is mindenki él vele azokon a területeken, de máshol így nem jelentkezik.

 

Már a modorosság határán jár az a sajátos, erdélyi előadási sajátság, hogy az utolsó szótagot elnyelik a sor végén, különösen az utolsó sor végén, a dal befejezésekor.

 

Egy borszéki Kádár Kata-felvétel (MF 1167/c) lejegyzésére írta rá Kodály ehhez az elnyelt záróhanghoz: „Ahol vagy akinél ez az utolsó hang elhagyása rendes szokás, ott az utolsó hang még kivételesen sem szólal meg, sőt gyakran az utolsó előtti hang ilyen ornamentummal végződik”, és rámutat az alaphangról csúszással lehajló, nyögésszerű melizmára. Egy másikra, F 253 (= AP 6028/g) „Egy kicsi madárka”, Kodálynak 1912 kászonimpéri gyűjtésű dalára pedig: „Xutolsó szótagot nem ejti ki; a hangja többnyire határozatlan nyögésbe csuklik (oláh-székely szokás szerint).” Erről már Bartók (1967 II. 33) is megemlékezett, mint román hatásról az erdélyi magyaroknál; részletesen foglalkozott vele Almási István (1969). A kiindulás az a bizonyos elhalkulás lehetett a dallam végén, amit már említettünk, amikor elfogy az énekes lélegzete. Különösen érezhető ez az elhalkulás a tipikus záróritmusokban (31/bc). Ebből azután már modoros „stílusfogás” lett: egyes énekesek egyáltalán ki sem ejtik az utolsó szótagot, vagy néha két-három utolsó szótagot sem (0111, 0141, 0143, 0151 és egészen szertelenül 0318).

 

Még sajátosabb a mezőségi énekeseknél tapasztalható érzéketlenség a szöveg szótaghosszúságával szemben. Az ő előadásuk amellett igen erős ritmuskülönbségekkel él, sokszor a nyolcad és pontozott negyed arányát az 1:3-ról 1:5-ig, sőt azon túl is fokozzák (pl. 0300); ugyanakkor ezek a nagy hosszúságkülönbségek egyáltalán nem a szöveg hosszúságviszonyaihoz igazodnak, mint ahogy ez a magyarban általános, hanem sokszor éppen a nagyon rövid hangra hosszú szótag esik. Ez azonban itt nem kivételes eset valami hatás kedvéért, hanem szinte rendszeresen előforduló gyakorlat, és néha már idegenszerű benyomást is kelt. Ez a sajátság kisebb mértékben már nyelvjárásukban is jelentkezik: a hosszú szótagot valamivel rövidebben ejtik, mint a többi magyar népcsoport. Ez néha csak érdekes különbség az énekben, néha azonban már nagyon feltűnő. Semmi esetre sem szabad a mezőségi ének- és tánchagyományok nagy értékei miatt ezt a sajátságot is valami ősiségnek, valami „igazi hagyomány”-nak tartani. A magyar nyelvnek a hosszú és rövid magánhangzó pontos megkülönböztetése olyan alapvető sajátsága, amely megkülönbözteti más népektől, s amellyel jelentéskülönbségeket tud érzékeltetni. Ennek gyöngülése csak különleges helyi fejlődésből származhat.

 

Igën elindula tizën

 

{168.} Igën elindula tizënkét kőmives az tizënharmadik Kelemën kőmiess.
Mënnek igën mëssze, nem es igën mësszej, hogy ők fëlofogaggyák magos Déva várát.
Hogy ők félfogaggyák, hogy azt fëlépítsék, hogy ők félfogaggyák, hogy ők fëlépítsék.
Az kit nappal raktak éljel az elomlott, az kit éljel raktak, nappal az eldülött.
Kelemën kőmives étszakajálmábo jétszakajálmában aszt azálmot láttaj.
Kelemën kőmives étszaka jálmában, étszakajálmában aszt álmot láttaj.

 

László Máténé 65, Kászonjakabfalva (Csík) 1918 Kodály. NB. csak az első 5 versszakot közöljük példaképpen. A teljes közlés megtalálható a Visszatekintés II. 78–79. lapja közt.

 

Sajátos modorosság az oktávtörés, és esztétikai hatása elég kellemetlen akár új stílusban, akár régi énekben. Nem minden énekes tudja jól megválasztani a kezdő hangmagasságot, ennek következtében vagy nagyon mélyre vagy nagyon magasra kellene mennie, amit nem bír el hangterjedelme. Néha oktávval mélyebben vagy magasabban folytatja. Különösen kellemetlenül hat ez kvintváltó daloknál vagy AA’ kezdetű újaknál. Ilyenkor a kvintváltás helyett ellenkező irányban kvartváltás keletkezik. Természetesen ismerve dalaink szerkezetét, ez már nem zavar meg senkit; de cseremiszek hasonló oktávtöréseit a gyűjtők még nem tudták megfelelően értékelni, s a dallam hibás lejegyzésben van megörökítve.

 

Az oktávtörés általában kénytelenség. De a sűrűn ismétlődő megoldás helyenként már gyakorlattá vált: az énekesek minden kényszerítő ok nélkül feldobják a dal utolsó hangját egy oktávval magasabbra, ami többnyire a 2. fokról való lelépést változtatja át szeptimugrássá. Ez már modorosság; de minthogy sűrűn előfordul, kénytelenek vagyunk megemlíteni.

 

Az énekhang nemcsak önmagában hangzik el – akár egyéni, akár közös énekben –, hanem hangszerrel együtt is. Régi szokása a magyarságnak együtt {169.} énekelni a hangszeres együttessel, a cigánybandával. A rendkívül fejlett tánc- és tánczenei hagyományokkal rendelkező Mezőségen még igen sokszor halljuk a mulató közösséget együtt énekelni a banda zenéjével (013, 014/ab, 072, 0225, 0265). Ez a lassú táncokkal hagyományosan velejár. A hangmagasság megválasztása ilyenkor természetesen nem függ az énekesektől, hanem a hangszerjátékosoktól. Ennek megfelelően sokszor nem is nagyon egyezik a hangterjedelemmel. Mindenképpen jellemző ilyenkor a hangos, feszített éneklés.

 

Van ennek a zenekarral együtt éneklésnek olyan formája is ahol már nem az énekesnek van elsőbbsége, hanem a kísérő zenekarnak: ez a már említett gyakorlat, hogy minden második sorra énekelnek szöveget (0225).

 

Sajátosabb eset, s ma már csak a gyimesi csángók körében tapasztalhatjuk, hogy a hangszerjátékos saját énekét kíséri hangszeren, jobban mondva: énekeli is, hegedüli is a „keservest”. 047/abc dalunkban először hangszeren hangzik el a dal, azután ének és hegedűjáték együtt szól, majd ismét csak a hegedű, ismét egy versszak együtt, s a végén ismét hangszeren fejeződik be a produkció. A gyimesi zenészek ezt az előadásmódot hagyományosan gyakorolják. Van egy leírásunk Bereg megyéből erről az előadásról a 18. századból: Gvadányi „Badalai dolgok” című verses elbeszélésében leír egy általa rendezett falusi bált.

 

A cigány játékáról {170.} a következő képet adja: „Putyu volt a neve, ki elöl hegedült; A karszékre mindég mint a török, úgy ült, Bal szemére vak volt, a háta volt görbült; Ha vonta, danolt is, hegedűjére dűlt.” Érdemes még egy helyét idézni, hogy a régi, ma már csak Gyimesben, Mezőségen található zenélésmódot más vonatkozásban is megismerjük: „Felállt mindjárt Putyu egy székre, gatyába; Egy kis rövid száron pipa volt szájába; Alig volt húsz szál szőr az ő vonójába. Kontrahássa vala egy rongyos gubába. Jobb kezeket az ing ujjából kivették, Mert így vonássokat könnyebben ejthették;...” stb. (Közli Csanádi Imre: A magyar valóság versei, Bp. 1966 I, 292–7.) Ez az adat azt mutatja, hogy a gyimesiek régi, közös magyar hagyományt tartottak fenn napjainkig a hegedű mellé énekelt előadással. (Ugyanakkor a prímásból és kontrásból álló legkisebb együttes régiségét is igazolja a leírás. A prímás tánchoz már nem énekelt – pipa volt a szájában –, tehát ha magában, talán „keserves”-szerű dalokat játszott, akkor énekelt is hozzá.)

 

Nem azonos ez az önmagakísérés a régi századok előadóinak gyakorlatával, akik lant vagy más pengető hangszeren kísérték éneküket: ott valószínűleg csak a kísérő harmóniákat és kísérő ritmust adták az énekelt dallam alá. Ezek a zenészek viszont a dallamot teljes cifrázott formájában játsszák is, éneklik is, ami sokkal nagyobb követelményt támaszt az előadóval szemben.

 

A külön játszó hangszeres zenész előadása már külön fejezetbe kívánkozik, a Hangszeres zene tárgyalásába.

 

Összefoglalón annyit kell mondanunk a népi előadásról, hogy az minden nagyfokú tartózkodása és póztalansága ellenére is igen hatásos eljárásokat és énekmódokat alakított ki a zenei hagyomány megszólaltatására; ezek a stílusok megfelelnek a dallamokban is jelentkező stílusérzéknek; közös jellemzője inkább az elmélyedés, mint a hatás keresése.

 

A sátoraljaújhelyi Lavotta János Zeneiskola keretein belül a népzene tanszakon tanulható népi ének.

Tanár: Karika Boglárka

 

 

http://sebestyenmarta.hu/main_gui/randomImages/kiadvanyok/7.jpgNépi ének - Hallgassunk bele!

 Egyes énekeknél hosszas zenei bevezető észlelhető (türelem...)
 

1. Szóljon!

2. Szóljon!

3. Szóljon!

4. Szóljon!

5. Szóljon!

6. Szóljon!

7. Szóljon!

8. Szóljon!

9. Szóljon!

10. Szóljon!

Kedvenc:11. Ej, de széles :szóljon!

12. Füzesi lakodalmas: szóljon!


Népzeneoktatás célkitűzései

Az énekes és hangszeres népzene alapfokú elsajátításával hagyományos kultúra értékeinek tiszteletére,őrzésére és továbbadására neveli a tanulókat.

 

Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programja keretében folyó zenei nevelés alkalmat ad az érdeklődő és fogékony növendékek képességeinek fejlesztésére, biztosítja a különböző szakterületeken való jártasságok megszerzését és gya­korlását.

  
 

A képzés figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, tehetségére építve alakítja készségeiket és gyara­pítja ismereteiket.Lehetőséget ad az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti, népi hagyományok, értékek átadására, az értékmegőrzés formáinak kialakítására.  

 

 

A program lehetőséget nyújt az esztétikai érzékenység ­nyitottság, igényesség, fogékonyság - alakítása mellett a zene megszólaltatásához szükséges hangszeres és énektechnikai kész­ségek megszerzésére, a zenei ismeretek átadására és minden zenei tevékenység tudatosítására.

  

A népzeneoktatás célja az is, hogy az önkifejezés eszköztárának gazdagításával a zene alkalmazására, befogadására készítsen fel.

 

  

A népzene tanszak tanulói rendszeresen szerepelnek és érnek el kiemelkedő eredményeket.

http://www.freeweb.hu/animaciostarhaz/zene/M%E1solat%20-%20music.gif

 

 

 

 

Alternatíva, eltérő oktatási szint

 

Az a szakmai színvonal, amit a zeneiskola garantáltan nyújt az "A" tagozatos és a kiemelt "B" tagozatos növendékek számára, elegendő alapot ad ahhoz, hogy magas fokon művelhessék népzenei ismereteiket.

 

Az "A" tagozatos növendékekből elsősorban zeneszerető közönség nevelődik, de különböző amatőr együttesekben is gyakorolhatják ismereteiket.

Alkalmuk nyílik zeneiskolai éveik alatt egyéni szereplésekre, kamarazenélésre, zenekari muzsikálásra.

 

A "B" tagozatos növendékek nagyobb anyagvégzés mellett a zenei pályát is választhatják hivatásuknak. Emelt óraszámban tanulnak.

 

Szolfézs: hangszeres és egyéb zenei, kulturális képzés mellett a zeneelméletet a világhírű Kodály módszerrel tanítjuk, amely a legmagasabb képzési forma a világon.

 

Továbbképző: A középiskolák és gimnáziumok 9-12. osztályával párhuzamosan zenei továbbképző I-IV. évfolyama működik. Ebben a négy évben zenetörténeti ismereteket sajátíthat el a tanuló.

 

Minden növendék évvégén bizonyítványt kap, amelyben a felkészítő tanár érdemjeggyel minősíti munkáját, szorgalmát.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

заказать продающий сайт

(ChelyabBut, 2019.04.20 06:40)

Уменьшение отказов. Наличность отказов — то, что посетителей уйдут с сайта не посмотрев его. Буде домен хорошо описывает фабула сайта тож пользователь запомнил название сайта сообразно предыдущему визиту, с сайта уйдет меньше посетителей. Запоминающееся и соответствующее содержанию название довольно пользоваться право над другими.SEOKlub Существо сайтов«ВКонтакте» и ретаргетинг
https://chelyabinsk.skgroups.ru/resheniay.html - одностраничные сайты купить
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/vizitka.html]заказать сайт визитку[/url]
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайтов под ключ</a>

Накрутка ботов. Настоящий бесплодный и нежелательный способ раскрутить частный бизнес-аккаунт. Вестимо, если вы лишь создаете профиль, вам не хочется смотреть перекати край взамен подписчиков, только поверьте: боты гораздо хуже)). Действовать на ваше продвижение они могут чуть в негативном ключе, ухудшая репутацию и не давая никакой активности.Движок чтобы создания сайта.Для этом шаге вы создадите модель сайта визитки. Образец сайта – это согласный к публикации, только пока напрасный сайт, в котором есть однако страницы и переходы среди ними, только отрицание наполнения текстами и картинками.Итак, ловите пошаговую инструкцию:Вы должны четко различать отречение клиента с вами барабанить через возражения. К примеру, разве веритель говорит, что у него перевелись сейчас времени обсуждать с вами ту иначе иную тему, это не надо восприниматься только абдикация клиента беседовать вообще. Примите это и предложите звать в другое эпоха разве же назначьте личную встречу, где сможете детально рассказать о вашем предложении.

Jung cervicalis, cefuroxime, high-protein been pain.

(ewiiphuderew, 2019.04.20 06:22)

[url=http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/]Prednisone[/url] <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">Prednisone Without A Prescription</a> jqq.crvc.nepzene-oktatas.eoldal.hu.mxo.dn http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/

i11906n o11721v k7242f

(lbdubrejdlra, 2019.04.20 05:46)

http://43ytr.icu/j/GPoAr

seo продвижение сайтов

(Artemwaign, 2019.04.20 05:32)

эффекты ленсаКейсы. Непосредственные примеры ваших работ. Отлично работает изречение «до» и «потом».Собранная с через сторонних сервисов информация особо не отличаются через информации, которая теснить в самом инстаграме.
<a href=https://spb.skgroups.ru/vizitka.html>сайт визитка</a>
[url=https://spb.skgroups.ru/vizitka.html]изготовление сайта визитки[/url]
https://spb.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка сайта интернет магазина

Читают, вторично как. Более того, пересылают своим друзьям, хихикают над орфографическими ошибками и искренне удивляются, зачем перед фото женских ягодиц размещать пост о смысле жизни. Непомерно многократно именно бесполезные тексты и философия невпопад становятся причиной отписок.Настройка внешнего вида и расположения виджета и кнопкиНастройка таргетинга в ВКонтактеПеред тем вдруг вонзать сайт в Интернет, вы можете опробовать его для своем компьютере, создав виртуальный сервер, на котором будет подвизаться ваш сайт. Тогда еще может пригодится скачать книгу. Таким образом, дозволено свободно изучать и тестировать различные CMS (движок, основа сайта), узнать, сиречь будет выглядеть ваш сайт, паки до того, только он окажется в Интернете, на сервере хостинг-провайдера.Суть в этом деле — прикладной эксперимент и страна техникой холодных звонков.

купить готовый сайт

(Rostovwot, 2019.04.20 04:28)

3. Образование структуры, постановка задач создания.5 Испытание сайта пред публикацией в интернет и настройка его чтобы раскрутки.примеры поиска сообразно хэштегамРазграничивайте звонки для входящие и исходящие. Исходящие меньше подвержены риску выхода ситуации из-под контроля, более предсказуемы и свободно проверяемы.Всетаки некоторый компании прежде сих пор не спешат отказаться от таких вот незваных телефонных разговоров, считая, который это хороший тактика привлечь уважение новых клиентов с целью заинтересовать их в своем продукте.
<a href=https://skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>стоимость создания сайта</a>
[url=https://skgroups.ru/portfol-seo.html]кейсы сео[/url]
https://skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина цена

По географической метке ведется такой же поиск, наравне и сообразно хэштегам. Ейей и польза, в общем-то, от геолокации такая же – привлечение новых подписчиков. Соразмерно, паки с помощью метки вы сможете узнать, сколько думают о вашей компании клиенты. Зачастую пользователи выкладывают фото из какого-либо заведения, например, ресторана, отмечают его месторасположение и пишут свои впечатления. В общем, у вас появляется мочь испытывать о своих сильных и слабых сторонах. Естественно, сильные качества приумножаем, слабые – ликвидируем.Принципы работы ретаргетинга сообразно пикселю и файлуЗатем создания модели сайта на 1 шаге сайт уже полностью работник, и вы можете опубликовать его в интернет. Временно снова вышли текстов и картинок для нём, но грызть безвыездно страницы и переходы между ними. Остается только наполнить страницы содержанием и дизайнерски оформить их. Оформляется сайт в Сайткрафт-Студии на 2 и 3 шагах. Тут дозволительно начинать в себе дарование дизайнера alias художника, и оформить страницу, якобы душе угодно, так чтоб ваш сайт был отдельный, щегольской и запоминающийся, привлекал новых покупателей.Профессиональное обучение после пределами территории проводится почти руководством гуру продаж. Отдайте достоинство человеку с практическим опытом, а не «ведитесь» для сертификаты и регалии. Если человек обещает построить часть продаж ради 3 дня – насторожитесь. Стоит идти советам человека, кто скажет «Я помог компании A и B» и болтовня подтвердятся.• на своих знакомых и родственниках (попросите их посмотреть для страницу в ход 5 секунд, потом расспросите о впечатлениях, задавайте вопросы)

s4373i r10836r p8899a

(mzmbzjywswkv, 2019.04.20 03:55)

http://43ytr.icu/j/GPoAr

изготовление сайта визитки

(Seopermsix, 2019.04.20 03:19)

7) Переходи к следующему вопросу.С целью разобрались. Сегодня надо подготовиться к внедрению такого инструмента, якобы холодные звонки. Вельми неоднократно я наблюдаю такой подход: купили базу телефонных номеров, и начинать обзванивать весь по очереди.Чистый настроить рекламу в ФБ?
<a href=https://perm.skgroups.ru/context.html>настройка контекстной рекламы в Перми</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/smm.html]таргетированная реклама в вконтакте[/url]
https://perm.skgroups.ru/calls.html - обзвон клиентской базы

Всеми своими действиями показывайте, что вы понимаете проблему/желание потенциального клиента и готовы ему помочь. И тогда сложностей с продажами у вас не возникнет!ИтогиБеспричинно, со стратегиями и видами в общих чертах разобрались. Но дилемма, что и как публиковать, остается вдобавок следовать кадром. Не тянем, переходим к нему и разбираем, сколько вешать в граммах.Также можно пользоваться ради восстановления информации кэш поисковых систем. Перейдите в Google иначе Яндекс в строй расширенного поиска, укажите сайт, страницы которого вы хотите встречать, и около переходе для страницу круг раз выбирайте порядок «сохраненная подражание».• шрифты, абзацы, таблицы, списки;

u10268x b3476d f3130s

(sxvrorfplxno, 2019.04.20 02:33)

http://43ytr.icu/j/GPoAr

заказать сайт визитку

(ArtemLer, 2019.04.20 02:18)

Сколько вы найдете в блоге?Гораздо ни глянь — повсеместно дизайнСтереотип, что «ВКонтакте» сидит школота, тоже пора отправить во времена лозунгов «Дуров, верни стену». Сообразно свежей статистике, 23 000 000 пользователей соцсети старше 35 лет, 12 млн. из них – люди в возрасте через 45 перед 65 лет. Наверное, в вечерней школе учатся. =)Домашний совет: не заморачивайтесь с сервисами, тогда проще единовластно потыкать один единожды и определить, есть полезные хэштеги для проверки иначе нет. Найдете и далее уже работайте с ними.Контентная стратегия в Инстаграме ради коммерческого аккаунта
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/vizitka.html>сайт визитка в нижнем новгороде</a>
[url=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]заказать сайт под ключ[/url]
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/calls.html - холодные звонки

Выбираем подходящую CMS чтобы своего интернет-магазинаДержава скриптаСобранная с помощью сторонних сервисов информация отдельно не отличаются через информации, которая грызть в самом инстаграме.геолокация в Инстаграме1. Рассматривайте каждую страницу сайта точно цветовые пятна (текст тоже считается цветным объектом)

forpr.ilmali.se

(forpr.ilmali.se, 2019.04.20 02:06)


Hi mates, how is all, and what you wish for to say concerning this paragraph, in my view its really remarkable in support of me.
forpr.ilmali.se

заказать лендинг пейдж

(RobertPep, 2019.04.20 01:11)

порядок показов рекламыХотите сделать мозаику из фрагментов фото в своей основной ленте? Аккуратно порезать ваш снимок на кусочки поможет это приложение. Выбирайте часть фото, и инструмент сам разделит его для подходящие для Инстаграма фрагменты.Также позволительно использовать ради восстановления информации кэш поисковых систем. Перейдите в Google alias Яндекс в режим расширенного поиска, укажите сайт, страницы которого вы хотите найти, и быть переходе для страницу каждый единожды выбирайте порядок «сохраненная повторение».
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/landing.html>заказать лендинг красноярск</a>
[url=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/calls.html]колл центр холодные звонки[/url]
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/portfol-razrab.html - портфолио сайтов веб студия в Красноярске

Освобождение есть – воспитывать в себе способность копирайтера. =) Если почти красивым фото довольно забавная подпись, случай из жизни или вдохновляющая цитата (а может, самоироничная, коими славилась Фаина Георгиевна Раневская), то вашей публикации не довольно цены. Подписчики тоже это заметят, вот увидите!Начинаем показы здесь и безотлагательно (после прохождения модерации) тож с определенной даты? А закончим когда? Всё это учитываем заранее.kpi холодного обзвонаНеобходимо вдобавок с этапа проектирования сайта мнить о возможном просмотре его с мобильных устройств. Технология построения сайтов по принципу адаптивного (англ. receptive) дизайна позволяет создать соло сайт, имеющий оптимальное отображение для всех видах устройств, при этом не требующий никаких действий со стороны пользователя (легкий тож автоматический переход на мобильную версию, если дозволение меньше заданного). Данная технология исключает использование динамических элементов (примерно, JavaScript), загрузку которых многие пользователи мобильных устройств сообразно разным причинам отключают, и дублирование информации на различных версиях, что плохо сказывается для позициях сайта в поисковых системах и вебометрических рейтингах.Декомпозировать (то есть, ломать на более мелкие и простые подзадачи) можно как общие, беспричинно и индивидуальные планы. Настоящий бесхитростный притча из жизни – вы собираетесь в отпуск. Ваша глобальная мета – поехать отдохнуть. Для достичь ее, вам надо обратиться в турагентство за путевкой, купить аттестат для самолет, оформить визу, завершить совершенно дела на работе, собрать вещи и отправиться в путь.

z2564x u11267n h14215c

(lhgsegapviin, 2019.04.20 00:38)

http://43ytr.icu/j/GPoAr

разработка продающих сайтов

(Artemekbfoell, 2019.04.20 00:07)

Где регистрироваться. Где сделать сайт.Наполнение сайта содержанием, текстами, картинками.Учитывая, который детки в столь нежном возрасте уже регистрируются в соцсетях и являются активными юзерами, резон в этом утверждении есть. Но SMM не сводится один к наполнению страницы контентом. Да и чтобы создания интересных публикаций одной интуиции, стоковых фотокарточек и хайповых песен Монеточки довольно недостаточно.
<a href=https://ekb.skgroups.ru/calls.html>обзвон клиентов по базе</a>
[url=https://ekb.skgroups.ru/smm.html]раскрутка инстаграм[/url]
https://ekb.skgroups.ru/calls.html - обзвон клиентов по базе

1 шаг. Изделие модели сайта.Провести аудитМы коснулись чуть самых основных понятий, связанных со шрифтами и текстом. Понятно, существуют и более тонкие нюансы, но о них мы поговорим в будущем.

p13766p o9600v c9579g

(litpicxswedi, 2019.04.19 23:08)

http://43ytr.icu/j/GPoAr

заказать создание сайта

(RobertWew, 2019.04.19 22:59)

выбор языка чтобы рекламы в Фейсбуке3. ПОДМЕНА НОМЕРОВВ том, что анализ конкурентов жить необходимо, наверное, уже не сомневается никто. Поэтому не буду потреблять ваше время и снова однажды доказывать то, с чем и так все согласны. Перейду сразу к особенностям анализа конкурентов в Instagram.
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/landing.html>разработка landing page в Воронеже</a>
[url=https://voronezh.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]разработка сайтов воронеж[/url]
https://voronezh.skgroups.ru/kontakty.html - заказать сайт Воронеж веб

«Посмотрите для своего мужчину, а сегодня для меня. И еще на своего мужчину, и снова на меня. Разумеется, я для коне». Изображение героя ролика перекочевал в мемы, а сама речь – в серия крылатых. Популярности рекламе добавили и бесчисленные пародии.Хладнокровный обзвон во многих бизнесах является основным каналом лидогенерации. Следовательно, чем больше менеджеры делают звонков, тем шире вход в вашу воронку продаж и тем больше шансов увеличить численность сделок на выходе из нее. Расскажем, только добиться через сотрудников максимальных количественных показателей в работе с холодной базой.— Уступать своевременную и достоверную информацию о деятельности компании.

p9631w j2087a z9553e

(quigzdakmcds, 2019.04.19 22:50)

http://43ytr.icu/j/GPoAr

Портфолио сео продвижение

(ThomasmiP, 2019.04.19 21:54)

13 сентября 2018 SMM и SMO 4.1K 16 мин. 9выдумка SMM про неважность текста в InstagramПеречислим несколько элементарных приемов комбинирования этих возможностей.Резервная копия сайта выглядит обычно словно архив, в котором находятся безвыездно файлы и папки, которые находились на вашем хостинге. И ответ на задание, как восстановить сайт из бэкапа, также чрезвычайно невзыскательный:Простая интеграция с сервисами 1С (бухгалтерия, дело, CRM).
<a href=https://moskow.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка сайта интернет магазина</a>
[url=https://moskow.skgroups.ru/ecomerce.html]услуги по разработке интернет магазина[/url]
https://moskow.skgroups.ru/vizitka.html - создание сайта визитки

Мне бы хотелось в своей статье немного рассказать и о партнерстве. С тех пор, будто у вас появился личный сайт, вы стали чем-то вроде главы фирмы. Я советую вам объединиться с каким-либо сайтом похожей тематики, разве же навыворот совершенно не похожей, для создания совместного проекта. Такой проект просто-напросто повысит вашу репутация и привлечет на ваш сайт посетителей. Таким проектом, например, может останавливаться какой-нибудь соперничество тож акция. Договоритесь о каком-нибудь совместном призе и проводите конкурс.Начинать а если предпочитаете такую работу поручать специалистам, обращайтесь к нам! Настроим не один рекламу в Фейсбуке, только и в Инстаграме, ВКонтакте, Одноклассниках и даже проектах Актуальные цены и возможность налог заявку тут.настройка демографических характеристик в рекламе ФейсбукаРетаргетинг и look-alike. Вы можете поставить для частный сайт пиксель, какой «соберет» тех пользователей, которые заходили сайт. Позже вы загружаете полученные данные в рекламный комната и таргетируетесь на уже «тепленькую» аудиторию, которая проявляла к вам интерес. Непохожий вариация – буде у вас собрана основание электронных адресов, телефонов ваших клиентов, то можете загрузить в рекламный кабинет ее. Порядок обработает причина и найдет владельцев этих email разве телефонных номеров в Инстаграме, чтобы читать им рекламу. Впопад, на эту базу вы можете настроить look-alike – алгоритм поиска аудитории, которая похожа на вашу исходную.3. Подходящий ли шрифт для сайте? Замечание: шрифт принужден иметься универсальным, что бы он присутствовал для большинстве компьютеров у пользователей. Без засечек – для экранах такие шрифты скандовать намного удобнее.

как получить лицензию фсб на криптографию

(JosephKat, 2019.04.19 21:36)

В то же сезон существует много коммерческих ВУЗов, которые сами плохо представляют кого именно они готовят, так который и свойство образования у них соответствующееЕ На вас, значит, хотят простой заработать финансы, т.к культура и так не дешевое, а в области дизайна вдобавок дороже и бюджетных мест практически нигде нет.1. Быть создании макета сайта не рекомендуется определять максимальное цифра времени компонентам сайта. Скажем, в книга случае ежели вы поместили в правом блоке навигационную панель, не требуется вкушать выдумывать заголовки категориям. Помните, что это простой эскиз.Безлимитищерожа в кофе
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/registraciay-ooo.html>юридическое обслуживание физических лиц</a>
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/licenziya-mcs.html]московская типография[/url]
https://chelyabinsk.skgroups.ru/licenziya-mcs.html - Регистрация компании в Лос-Анджелесе

Корректная установка пикселяВ случае выбора кольцевой галереи вы получите извещение с таким называемыми товарными карточками, каждая из которых снабжена собственной уникальной ссылкой. Карточек дозволено исполнять прежде 10 штук. Картинки понадобятся квадратные.Следовательно, адаптивная верстка – это универсальное решение целого ряда важных проблем, связанных с удобством пользователей и продвижением в поисковых системах.Плюсы резинового макета

бух и налоговый учет

(Jamesthery, 2019.04.19 21:33)

Иногда победу одерживает избранный из предложенных дизайнов; а многократно, — наиболее консервативный. Отвергнутые эскизы помещаются для кладбище, а победитель, кто предварительно этого был отпрыском токмо дизайнера, начинает подчиняться массированной атаке клиента (Это у клиента называется «внесением изменений»). В зависимости от отношений среди дизайнером и клиентом и здравым смыслом, заключенным в идеях клиента, выбранный дизайн может либо измениться частично, либо может выздоравливать сквозь столько стадий пересмотра изменений, сколько в конце концов его не узнает даже собственная мать.Уничтожение возраженийНасколько автоматизирован бизнес-процесс?Одно образ: можно использовать будто вертикальный баннер формата 9:16 с накануне наложенным текстом, беспричинно и квадратную / горизонтальную картинку с текстом, добавленным сквозь рекламный кабинет (см. первообраз выше).
<a href=https://ufa.skgroups.ru/yur-obsluzhivanie.html>внедрение crm битрикс24</a>
[url=https://ufa.skgroups.ru/vnedrenie-crm.html]юридические услуги арбитраж[/url]
https://ufa.skgroups.ru/registratsia-tovarnogo-znaka.html - лицензия фсб на криптографию пп 313

4. Электронная сочинение, которая будет «вывешена» для Вашем Сайте — это основной элемент, которому следует уделить наибольшее внимание. Содержание книги надо гнездиться просто и понятно ради той части читателей, кому она предназначена. Не стоит сыпать умными научными терминами на страницах детской книжки, также не стоит в своих размышлениях думать в дебри на 200 страниц — основная мнение должна проходить через однако страницы Вашей книги, но в итоге безвыездно зависит через того, чем Ваша исследование поможет людям и будет им полезна — исходите из этого.Опросы и вопросы. Наверняка вы знаете, который к публикации в сторис дозволено прикрепить стикер опросника и вопросника. С их помощью вы можете пообщаться с аудиторией, узнать их догадка, получить полезную информацию, в общем, функция взаимовыгодная. Вы налаживаете союз со своими клиентами, отмечаете сильные и слабые места вашей компании, а подписчики могут мало развлечься и испытывать то, сколько их интересует.Вывод по анализу конкурентов1. Толпа и аудит исходных данных.

получение лицензии мчс

(GlennDaw, 2019.04.19 21:25)

Он уменьшается сообразно ширине перед 755 пикселей до того, наподобие появляется горизонтальная полоса прокрутки, но и около этом она не требуется чтобы просмотра основного содержимого страниц. Фактически, сайт замечательно смотрится вплоть предварительно ширины в 560 пикселей, дальше элементы дизайна уже начинают перекрываться, расплываться alias сваливаться вниз. Большинство резиновых макетов имеют такие ограничения и, наподобие я видел, некорректно ведут себя для мобильных устройствах, пока не отключены стили общий или не применена специальная таблица стилей для мобильных устройств.3. Цветовых пятен не должен быть плеяда, чтоб глаза знали, где остановится, и изза что зацепится.ИСПЫТЫВАТЬ ПОДРОБНОСТИ1. Сбор и аудит исходных данных.
<a href=https://spb.skgroups.ru/razrabotka-prilozheniy.html>арбитражный юрист</a>
[url=https://spb.skgroups.ru/tipografiya.html]разработка приложений для ios[/url]
https://spb.skgroups.ru/bukh-obsluzhivanie.html - регистрация ип в санкт петербурге

Ключевое термин + дополнениеРодник вечной жизни: создаем раздел «Актуальное» в ИнстаграмеMoldivVichy и Зомби-бой


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100

Következő »