Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


http://sebestyenmarta.hu/main_gui/randomImages/kiadvanyok/7.jpg 

Népi énekről...

 

A paraszti társadalomban természetes volt, hogy a gyermekektől kezdve a legidősebb korosztályokig egyaránt szinte mindenki tudott énekelni, a zene, a népdal születésüktől kezdve végigkísérte életüket. Sajnos ez már a múlté. A modern ember alig énekel, s ha énekel is, dalai általában a múló divathoz kapcsolódó, kevésbé értékes "alkotások".

 

Szeretném megmutatni, hogy a népdal nem csupán a régi idők emléke, hanem a mai ember is magáénak érezheti.
Lajtha László írja: "A népzene nemcsak egy lepréselt virág, hanem élet is." Ezt a zenét azonban ma már csak tudatos tanítással -tanuIással lehet életre kelteni.

 

 

A régi falusi közösségekben a dal szájról szájra szállt, vagyis hallás útján terjedt. Ezt a tanulási módot kíséreljük meg alkalmazni a mai élet szabta keretek között úgy , hogy magnetofonkazetták hallgatásával sajátítjuk el a dalokat.

 

 

A tanulás alapja tehát az eredeti hangzó forrás, melyet a kottaképek csupán kiegészítenek, magyaráznak. Bartók Béla szerint ugyanis "bizonyos hangadásban, hangszínben, tempóban és sok más apróságban megnyilvánuló előadásmódok nagyon jellemző hozzátartozói a népi zenének: tehát nem csupán a dallam leírható hangjai a fontosak, hanem a dallam előadásával járó sok egyéb tulajdonság is, mint a dallam megjelenítő eszköze."

 


A népdal tanításának legfontosabb feltétele a hangképzés ismerete, mely bármilyen műfajú énekléshez elengedhetetlen. Bár a hangképzés alapszabályai bizonyos mértékben az összes énekes műfajra egyaránt vonatkoznak, számolnunk kell módszertani különbségekkel is, melyeket a népi dallamvilág stiláris eltérései szabnak meg.

 

A népdaléneklés váljék közkinccsé, és tovább éljen a következő nemzedékekben.

 

A népi ének tanításának szakirányú feladatai

 

 

-   Az énekes népzene hagyományainak a megismertetése.

 

 

 

-   A népdalok hiteles megszólaltatásához szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel.

 

 

 

-   Az emberi hang sajátosságainak megismertetése.

 

 

 

-   A magyar népzenei dialektusok sajátosságai.

 

 

 

-   Az énekhang technikai adottságainak fejlesztése.

 

 

 

-   A növendékek zenei képességeinek fejl.

 

 

 

-   Az énekelt népzenei karakterek megformálásához szükséges forma, dallam és tempóérzet fejl.

 

 

 

  - A dialektusok díszítésmódjainak megszólaltatásához szükséges készségek fejl.

 

 

 

 

A népi ének tantárgy tanítása korosztályonként, tagozatonként tematikájában és módszerében azonos, az elvégzendő anyag mennyiségében és összetettségében azonban különbözik.

 
 

A javasolt zenei anyag kiválasztását mindig a tanuló életkora, technikai tudása, muzikalitása és zenei érettsége befolyásolja. A képzési program lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztési ütemet a tanár a tanuló egyéni adottságainak figyelembe vételével határozza meg, így a képzési idő lerövidíthető. A kiemelkedő képességű növendékek számára második osztálytól lehetőség nyílik arra, hogy magasabb óraszámban (heti 2x45 perc) tanulhassanak.

  

Az alapfokú tanulmányok befejezése után a legkiválóbb tanulók továbbtanulhatnak a zeneművészeti szakközépiskolában, de tudásukat a továbbképző 7-10. osztályaiban is fejleszthetik.

 

 

Népi ének előadásmódjáról...

 

Minden stílus sava-borsa az előadásmód. Minden stílus meg is teremti a maga sajátos előadási fogásait. A régi népdalok itt-ott még hallható énekmódja az a legfeltűnőbb vonzóerő, amiért ma annyian lelkesednek érte; ezzel az énekmóddal „felöltöztetve” lesznek jelentősek néha egészen jelentéktelen dallamok is, sokszor stílusban idegen, pár hangnyi dúr dalocskák is.

 

Melyek tehát a megvalósításnak azok a sajátságai, amelyek kívül esnek a dallam szigorúan értelmezett, saját tulajdonságain? Ilyen az énekes hangszíne, a választott hangmagasság, az egyéni vagy területenként szokásos tempó; ilyen a kezdő lendület, amely a dallam tempóját ritmusát is befolyásolja; ilyen az előadás színezése vagy a színezéstől való tartózkodás, és mindenekfölött a díszítés, a dallamhangokon felül alkalmazott díszítő hangok, amellyel az énekes körülfonja a dallam alaphangjait.

 

Ezek mellett hozzátartoznak még az előadás stílusához olyan elemek is, amelyek a dallamnak is sajátságai, de az énekes az előadás folyamán pillanatnyi ihlete szerint rögtönzi, változtatja: ilyen a pontozásnak egyéni alkalmazása, és ilyen a variálás, ami bizonyos dallamfajtákban vagy bizonyos régies hagyományú területen, bizonyos egyéniségek énekében nagyobb mértékben változtatja meg a dallam főhangjait is, s az állandó változtatás a lehetséges, egyenlő értékű fordulatokból változatos, művészi fölépítést alkot egy sok versszakos előadásban; vagy sablonos menetekből ötfokú fordulatokkal népi stílusú dallamot formál. Stílust jelenthet az előadásban bizonyos dallamok hangszerrel együtt hangzó éneklése, sőt stílussá válhatnak bizonyos modorosságok is: az oktávtörés vagy más énekes fogások. Lássuk sorban mindezeket.

 

A hangszín különbözteti meg legjobban a régi, hagyományos éneklést a maitól és a nem népi előadástól. De mindenféle népi éneklés is különbözik a tanult énekesekétől: a hangképzés természetességében.

 

A nép, ha dalol, mindenekelőtt szöveget mond torzítatlanul, méghozzá a tájszólás erős színeivel; emellett énekel, ahogy tud. A tanult énekes mindenekelőtt szép hangot akar képezni, emellett mondja a szöveget, ahogy lehet. Ezért minden egyes hangot külön „megformál”, míg a népi énekes csak dallamsorokat, zenei egységeket formál meg. Ez tehát már hangzásban is különbséget jelent mind a régi, mind az új népi előadással szemben. De a két népi énekmód is különbözik egymástól. A régi dallamok hagyományos hangszíne ünnepélyes, komoly, mondhatnánk: meghatódott volt.

 

 „Az öregek, különösen Erdélyben egészen más gégebeállítással, a közönséges {159.} beszédtől elütő, megilletődött, ünnepi vagy derűs: egyszóval sokféle hangszínnel énekeltek.” Különleges gégebeállítással különleges hangszínt hoz ki összeszorított torkából 0147 dalunk gyimesi énekese. Itt is tapasztalhatjuk, hogy egy még dallamnak alig nevezhető, három hangon recitáló zenei mag mit nyer a díszítéstől: a három hangot körülburjánzó, furcsa, préselt hangszínű díszítmények és a hangismétlés sajátos hatása teszi ezt az éneket olyan egyedülállóan megragadóvá.

 

Díszítményeinek ez a sajátos hangszíne van olyan különös, mint egyes lapp énekesek díszítményeinek hangszíne (amit Szomjas–Schiffert felvételein hallhatunk). Nyilván valami nagyon ősi időkből származó énekmód ez, aminek mégsem „primitívsége” ragadja meg a hallgató figyelmét, hanem kifejező ereje.

 

Egészen más hangvétel jellemzi a mezőségi énekeseket. Ott a nagy magasságban, feszített, érdes éneket kedvelik. Ez a magasba törő, minél élesebb éneklés különben másfelé is megvan, például Gyimesben is, sőt ott is, ahol már régi énekstílus nem él. Az Abaúj megyei Ájban mondta egyik 30 év körüli asszony, aki a maga korosztályának vezető énekese volt: „Mi így danoltunk, igen gyorsan meg igen magosan”. (Vargyas 1941, 51.)

 

Ennek az uralkodó követelménynek a mély alt hangúak nem mindig tudtak eleget tenni. Panaszkodott is egy jó dalosom, hogy nem bírja „oj élesen” (vagy »vékonyan«, »oj igen fel«); belefájdult a feje, az ér a homlokán, a templomi feszített éneklésbe. (Itt óhatatlanul eszünkbe jut Arany Bolond Istókjának temetési jelenete: „A két tanitvány, duzzadó nyakinnal Erőlködé a felső nyolcadot, És, mintha fojtogatták vón’ patinggal, Fejökbül a szem úgy kidagadott; Tán az akasztás sem jár annyi kinnal...”) Úgy látszik, régi hagyomány ez a népi éneklés mindenféle műfajában. Az ájiak, akikről szó volt, már csak új stílusú dalokat énekeltek ilyen „élesen”; a gyimesiek régi keserveseket, de nem kevésbé élesen, persze azért valami más hangszínnel: nem az ájiak és más magyarországiak egyenletes, csengő, világos mellhangjával, hanem valami préseltebb fejhangon, ami amazok derült hangzásával szemben valóban „keserves”, panaszkodó, majdnem félelmetes hatást kelt (013, 047/a).

 

Nem lehetetlen, hogy ezek a hegylakók énekükben is megőriztek valamit azokból a kiáltásokból, amivel egyik csúcsról vagy gerincről a másikra adtak jelt és felelgettek egymásnak: az úgynevezett „hüdintések”-ből (0197/d). Mindenképpen számolnunk kell ezekben az éles éneklési módokban azzal, hogy a messzeható hang volt bennük a cél, elsősorban a férfiak énekében. (Ugyanakkor az igazi klasszikus, díszített, régi előadóstílus sokkal kevésbé törekedett erős hangra, inkább bensőséges, telt hangzásra.)

 

Az új stílusban a csengő, átható hang az ideál; és a mindig magasabbra törő éneket egyes variációkban is tettenérhetjük: egyes dalokban a magasabbra törő lányok mindegyre magasabb megoldást alakítanak ki, s ez meg is marad a különböző alkalommal följegyzett változatokban. 0370, dalunk mellé tegyük oda az alábbi (áji) variánst és más változatokat:

 

Lent a faluvégen kék ibolyák nyílnak...

 

{160.} Lent a faluvégen kék ibolyák nyílnak...

a) egy előbbi, alacsonyabb változatot mutat be, b) egy későbbi magasabbat, s c) egy föltehető, legkorábbi megoldást.

 

Ezek a változatok együtt is hangozhatnak, mert gyakori jelenség, hogy a lányok-legények közös dalolásában ugyanannak a menetnek többféle megoldását egyszerre halljuk, például skálaszerűt ötfokúval együtt, vagy az ilyen tercpárhuzamban lévő megoldásokat: ezek együtthangzását szeretik is. Ájban mondták erről: „Aztán azt tetszik gondolni, hogy nem szép az, mikor többen többféleképp dalolják?” „Tudja Ilon néni, az osztán olyan szépen mén, mikor többen danolják, aztán mind más furmán mén”. (Vargyas 1941, 51.)

 

Azonban akár régi stílus él még valahol, akár az új, egyben mindig hasonló az igazi paraszti előadás: nincs benne színezés, megjátszás, „előadás”. Változatlan, egyenletes hangszínnel, erősség változtatása nélkül – legalábbis szándékos és színezésre törekvő hangerőkülönbség nélkül – hangzik el az egész ballada vagy sok versszakos lírai dal. Hangerőkülönbség annyiban áll elő, hogy a sor vagy a dal végére elfogy a lélegzet, s ott elhalkul az ének, néha egészen elenyészik, hogy az utolsó szótagot nem is mindig halljuk. De ennek nincs dinamikai árnyalásjellege. Vannak olyan öregek is, akik nagy erővel meglökött hanggal kezdenek, s aztán elhalkul a hangjuk.

 

De ez sem szándékos árnyalás, s nem is jellemző az igazi, régies előadásmódra. Az új stílusban pedig kétféle énekmód szokásos: az egyik derült, harsány, gyors s ennyiben merev éneklés, a másik – különösen kezdéskor, közös éneklés elején, például amikor a lányok még magukban vannak a fonóban és várják a legényeket –, lassú, kötött, minden hangot jól kihúzó ének. Újabb felvételeken, különösen idősebb asszonyok énekében, már majdnem mindig csak ezt a „kezdő” hangulatú éneklést hallhatjuk új stílusú dalainkban is. De akár gyors, akár lassú, mindkettő egyenletes és egyszínű.

 

Az öregek balladaelőadása – régi hagyományú területen a fiataloké is – ezt a hagyományos, színezés nélküli előadást követi. Hangszín, hangerő változatlan az egész történet alatt; az ünnepélyesen, megilletődötten énekelt dallammal csak kiemelik a hétköznapokból a történetet, a mindennapi élet fölé stilizálják, s a hatást rábízzák a szövegre, amelynek minden szava súlyt kap ebben az éneklésben, s mint egy lassított film lepergetve növekszik hatásában. Azt is tapasztalták az első gyűjtők, hogy a legrégiesebb hagyományt őrző öregek a balladát és a hozzá hasonló hőfokú lírai dalokat behunyt szemmel, merev tartásban adták elő. Néha sajátos taglejtéssel, egyik fülük mögé tartott tenyérrel énekeltek. A behunyt szemmel, {161.} sőt hátrabillent fejjel előadott balladát tapasztalta C. Sharp is, az angolok „Bartókja”, az amerikai Appalache-hegységben; a fül mögé tartott tenyérrel pedig mongol énekest láttam énekelni. Ezek tehát nemcsak a magyar parasztok szokásai, hanem vagy valami régi hagyomány maradványai, vagy egy általános, emberi magatartás sokfelé jelentkező változatai.

 

Még színtelenebb az az énekmód, amit „sebes parlando”-nak nevezhetnénk: amikor a díszítetlen alaphangokat szinte hajszolt beszédtempóban pergeti le az énekes anélkül, hogy recitálásról beszélhetnénk; ezt már az ilyen dallam nagy íve is kizárja, valamint a közbeiktatott, hirtelen lefékezett hangok, amelyeket egy-egy melizmával is kiemel a gyors hangok közül. Ez világosan előadási sajátság, ami belső feszültségből ered, és feszültséget éreztet (0104).

 

Teljesen azért a színezés sem hiányzik a népi gyakorlatból. Bizonyos műfajok megengedik, sőt megkívánják: bordalok, mulató nóták, tréfás, jelenetszerű darabok, obszcén vagy kötődő szövegű táncdalok. Ezekben a csattanót vagy a különleges hangulatot kiemelik, éreztetik. Általában a jókedvet szokás jobban kifejezni, a szomorúság, bánat, panasz tartózkodóbb. (Nyilván, mert amúgy is erősebb a hatása.)

 

A díszítés, sajnos már nagy területen kiment a divatból a magyar népcsoportok többségében, csak egy-egy régies folt öregeitől lehetett még fölvenni: Dél-Dunántúlon, szórványosan az Alföldön, s máig igen szépen díszített dallamokat hallhatunk Erdély és Moldva falvaiban. Bartók és Kodály a Székelyföldön még dúskált benne, ma már inkább csak a bukovinai székelyektől hallani, valamint a Mezőségen, Gyimesben és mindenütt Moldvában (015, 066–067, 069, 0102, 0113, 0117, 0147).

 

Moldvában Veress Sándor még a 30-as években közösségben énekelt, díszített dallamokat hallott, amikor a fiatal lányok és asszonyok csoportja minden díszítményt hangról hangra egyformán énekelt. (Veress 1931, 133–134.) Vagyis ő még hallotta azt, amit Bartók kikövetkeztetett a székelyeknél, a kiveszőben lévő gyakorlat maradványaiból és a románok archaikusabb hagyományainak analógiájából. Ennek az egységes ékesítésnek feltétele, hogy a díszítések helyét és formuláit a hagyomány megszabja, s bizonyos tartózkodás is szükséges az alkalmazásában, olyan leszűrtség, ami csak bizonyos előre látható és természetes megoldásokat enged meg. HFM 1964 I/b-t ugyan egyetlen, magányos moldvai énekes adja elő, de versszakról versszakra azonos díszítményekkel; ez nyilván ennek a kikristályosodott, moldvai „közösségi” díszítésmódnak következménye. Annak ellenére, hogy sok versszakon keresztül pontosan ismétlődnek ezek a hajlítások, sosem válnak unalmassá, s minden belföldi és külföldi hallgatót elragadtak különleges szépségükkel.

 

Pedig talán mégis fokozottabb művészi teljesítményt nyújt az olyan díszítés, amit már csak egyéni teljesítményként, magányos énekben tapasztalhatunk: amikor a díszítések gazdagon burjánzó hajlításai mindig új és új megvilágításba helyezik a dallamot, sőt maga a dallam is változik egyes hangjaiban, amint az énekes {162.} a pillanatnyi hangulata szerint alakítja. (Például: 0113 – ez még tulajdonképp mindig ugyanaz egészen apró eltérésekkel. Igazi példája 137–138.)

 

Már megismertük a gyimesi énekes sajátos, primitív – de nem szépségben és hatásában primitív – díszítésmódját. Egészen más világ a dél-dunántúli hagyományt képviselő öregek hajlítástechnikája: leírva gazdagon ömlő ornamentikát látunk, de meghallgatva nagy részét alig halljuk; nagyon finom, átfutó mellékhangjaikból csak egy-egy fontosabb kap erősebb hangzást és jelentőséget (0117).

 

A szintén odavaló Csirke János töredezett hangján pedig még gazdagon áradó díszítések veszik körül a dallamot – ez a régi hagyomány folytatása –, amellett azonban sajátos, magas hangszíne, el-elfúló, majd meg-meglökött hangja már biztosan nem az általános hagyományt képviseli. (Ezért nem választottunk tőle hangzó példát, bár az utóbbi évek népdalfesztiváljain sűrűn szerepelt.) Palócok közt is találunk még gazdagabb díszítést (087), de a hagyomány kiveszése, vagyis az ellenőrzés és példa hiánya okozza, hogy ennek az énekesnek bizonyos szertelenség van hajlításaiban, amint a dallamnak már a variáláson túlmenő, állandó elforgatásában is.

 

Túlzott a díszítés a különben nagyon szép és hagyományos stílusú körösfői asszony éneklésében is: 0111-ben nagyon ki akarta vágni a rezet, s a máskülönben alig díszített (sőt inkább díszítetlen) 11-est szokatlanul kicifrázta. Itt ugyan minden „hagyományos”, máshol is előforduló, de ez a példa már szinte az a „beteg ló”, amelyen minden lehető betegséget bemutatnak, de ami az életben sosem fordul elő. Ehhez hasonlít egyetlen alföldi, díszített fölvételünk, a szentesi tekerősök cifrázott éneke: ez is a gazdagság egykori maradványa, de talán már nem is jellemző képe (015). Még alkalmunk volt a régi, „alföldi” hagyomány finom, tartózkodó hajlításait hallani egy szatmári énekes és táncos öregtől; sajnos, akkori magnetofonunk és szalagunk minősége nem engedi meg, hogy lemezen bemutassuk. Mikorra jó minőségű felvételt tudtunk volna készíteni, addigra elvesztette hangját, sőt emlékezete is kihagyott. Így csak kottáról mutathatjuk be egy dallamát:

 

4. Nem loptam én életembe, Csak egy csikót Debrecenbe.

 

4. Nem loptam én életembe, Csak egy csikót Debrecenbe.
Fújd el szellő lopott nyomát, Sohse leljen meg a zsandár.
Fújd el szellő lopott nyomát, Sohse leljen meg a zsandár!

 

{163.} AP 5438/a Nyeste András 60 é. Kiskálló (Szabolcs) 1955. Bacskai K.

 

Ha ennek a gyakorlatnak törvényszerűségeit akarjuk megismerni, valóban csak Erdélyből és Moldvából vehetünk példákat. Sajnos, az erre vonatkozó vizsgálat még csak a kezdet kezdetén tart. Egy korábbi vizsgálat (Rajeczky 1956) moldvai énekesek díszítményeit vetette össze gregorián melizmacsoportokkal, amelyeknek egykori, valóságos ritmusára következtetett az élő gyakorlatból. Eredménye – hogy a díszítmény mindig a főértékeket osztja fel, aprózza ki – nyilvánvalóan csak giusto dalok melizmáiban érvényesülhet, esetleg ritkán, poco rubatóban. A kezdő és végmelizmákat ki is veszi ebből a megállapításból. Az igazi rubato dalok nagyobb díszítménybokrai mindig megnyúlást okoznak, vagy már eleve hosszú, kitartott hangokon jelennek meg. A rubato dalokban több a változatosság is.

 

Paksa Katalin ezekre vonatkozó, sajtó alatt lévő vizsgálatai annyit már kimutattak, hogy a kvintváltó dalok magas és mély, egyező pontjain a díszítmények is utánozzák az egyszer már elhangzottat, s ezzel is igyekeznek kiemelni a két rész megfelelését. (Vö. Olsvai, egy sajátos esettel kapcsolatban.) Egy-egy jellegzetes és szépen díszített régi példán azt is kimutatta, hogy a díszítmények törvényszerűen azonos dallamhelyeken jelennek meg, függetlenül attól, milyen szövegrész van alattuk. Ugyanerre az eredményre jutott Rajeczky is elemzett példáin. Tehát a dallamhoz alkalmazkodnak, nem pedig valamely szövegrészen, szótagon bontakoznak ki; vagyis a zenei tagolást hangsúlyozzák. Ezért marad díszítetlenül a „törvényszerű” díszítésben a 2. és 4. sor záróhangja, hogy a dallam-szerkezet két főpillérét ne takarják el a díszítmények. (Paksa) Kitűnő példa erre 137.

 

Ez az azonos, előre meghatározott helye és mennyisége a díszítésnek adja meg az alapot a közösség egyértelműen alkalmazott gyakorlatának, ami a közös éneklés díszítményeit szabályozza. Ugyanakkor azt is látjuk a 137. példában, hogy a változatosságot is szolgálhatják a díszítmények, ha az azonos helyen néha bővebb, néha egyszerűbb hajlítást alkalmaznak, egy-egy alkalommal el is marad, majd utána újra még gazdagabban fonja körül a megfelelő dallamhangot. Ez meg nyilván az egyéni alkalmazásnak, egyúttal a művészileg megkomponált, több versszakos előadásnak a követelménye. Ilyenkor „merészebb” megoldásokat is hallhatunk, aminőt a szokás által megszabott közösségi gyakorlat nem alkalmazna.

 

Szërnyű nagy romlásra készült Pannónia,

 

{164.} Szërnyű nagy romlásra készült Pannónia,
Kinek mint tëngërnek, megáradott hobja
Sok búnak, bánatnak körül vëtt nagy árja,
Mert a vitézëknek esöttë ma ëgy híjja.
Fëlemelé Kádár szëmeit az égre,
Mondván: Uram Jézus jöjj segítségëmre.
Nosza jó katonák, harcoljunk két kézre m
Mert nem latok embert jőni segítségre.
A zászlótartónak fëlszóval kiálta:
„Vidd e-l fiam, vidd el az zászlót más útra.
Hogy el ne vesszën mi urunk keves hadja m
Mert Magyarországért m mëghalok én még ma.
Kiontom vérëmët én szëgény hazámért,
Ezënről mëghalok kedves nemzetëmért.
Nëm szánok érette bizony ontani vért
Mert én a Krisztustól vëszëk jutalmad’ s bért.

 

1. Óh mel gyázëba borul-t síralmas esztendő, m
Melben ami szivünk Nem örvendëzendő,
Hanem szëgény hazánk majdon elveszendő,
Hanem leszen Isten rajtunk könyörüllő.

 

2. m Mit hozánk fejünkre ammi bűneinkkel
Immár a hazánkba nem lakunk békével
Ha nëm ëngeszteljük a zegeknek Urát,
Elveszeszt az isten mintë régën Sodomát.

 

3. (M)mért veszté el Isten Jéruzálëm várát
Hogy mëgnëm tartották ő parancsolatát.
Nyisd mëg én Istenëm imádságënak házát
Vagyon esztendeje nëm láttuk ajtaját.

 

4. Ezërhatszáznyócba böjtelőhavába
Voltunk annagy harcba Gyilkos patakába.
Sok apák, sok anyák fiokat keresik
m De a pogán török elvitte fejökët

 

(1) Ó mel gyászba borult siralmas esztendő,
Melben a mi szivünk Nem örvendëzendő.
Hanëm szëgény hazánk majdon elveszendő,
Ha nëm lészën Isten rajtunk könyörüllő

 

2. Mit hozánk fejünkre ammi bűneinkkel
immár a házunknál nem lakunk békével
Ha nëm ëngeszteljük azegeknek Urát
Elveszeszt az istenn mint régënn Sodomát.

 

3. m Mért veszté el Isten Jéruzálëm várát
Hogy mëg nëm tartották ő parancsolatját.
Nyisd mëg én Istenëm imádságnak házát
Vagyon esztendeje nëm láttuk ajtaját.

 

4. Ezërhatszáz nyócba böjtelőhavában
Voltunk annagy harcba Gyilkos patakába
sok apak, sok anyak fiokat keresik
m De a pogán török elvitte fejököt.

 

Kodály saját fonográfhengerein: F 247–249. Borbát András 60 é. Kászonújfalu (Csík) 1912. Az első 4 versszak a Kádár István históriából, utána 4 versszak eg ymásik históriás énekből, majd ugyenez még egyszer felvéve. A dallam azonban mindháromszor ugyanaz.

 

{166.} Hasonló ez a pontozás „átlagos” törvényszerűségeihez és annak egyéni, merészebb, néha törvényellenes alkalmazásához.

 

Az utóbbi mindig együttjár a variálással is, amit Kodálynak már klasszikussá vált közlése is bemutat, a Kőműves Kelemen 36 versszakáról készült fonográffelvétel részletes lejegyzése. (Lásd a 138. példát.)

 

A példán láthatjuk azt az eljárást is, amit Paksa Katalin számos díszített, régi dallamon megfigyelt, hogy a melizma sokszor átveszi a dallam főhangjainak szerepét is, illetve azokat díszítménnyé változtatja át.

 

Borsai Ilona vizsgálata (1959) még az új stílusban is ki tudta mutatni, hogy a hajlítások – a régihez képest természetesen szerény, többnyire egy hangból álló hajlítások – bizonyos törvényszerűséggel jelentkeznek, és bizonyos nagyobb hangközök kitöltésére, bizonyos csúcspontok kiemelésére, a dallam főhangjainak érzékeltetésére szolgálnak, pontosan arra, amire az egyenlő értékű, különböző dallammenetek is szolgálnak a variálás során. Megfogalmazása szerint: „Mint a dallam tartóoszlopaiba kapaszkodik újból és újból az énekes, összeegyeztetve így a merész kilendüléseket a szilárd otthonérzés biztonságával.”

 

Azt is megállapítja, hogy az itt tapasztalható váltóhangok, előlegzések és hangközkitöltő lépések megegyeznek a 16–17. századi díszítő eljárás szokott fogásaival. Tehát szinte az emberi ének általános követelményeiből fakadnak. Ezúttal nem lehet szó a régi, műzenei gyakorlat esetleges maradványáról, hiszen ez a hajlítástechnika egy korábbi, gazdagabb ornamentika után lépett annak helyébe, egy egészen más, tulajdonképpen díszítetlen stílusban. Tehát azt az alapkövetelményt tartotta meg belőle, vagy azt valósította meg helyébe, ami nélkül, úgy látszik, az ösztönös énekkultúra nem tud létezni.

 

Már az idézett példákban is láthattuk, hogy az énekes nemcsak azzal teszi változatossá előadását, hogy a díszítményeket soha nem alkalmazza teljesen egyformán, hanem azzal is, hogy magát a főhangokat is cseréli, változtatja. Ez már variálás, és a későbbi fejezetben foglalkozunk vele részletesen. Azért itt is meg kell említenünk, annyira összefonódik egy bizonyos dallamstílus előadásmódjával. Hiszen a díszítés is nemegyszer variálás: a főhang megváltoztatása. Mindaz a változás, ami egy énekes egyszeri előadása folyamán beáll, még előadásmód is amellett, hogy már a variálás első lépéseit is jelenti. Igen sok dalunk különböző följegyzései nem is mutatnak nagyobb eltéréseket, mint ami egy előadáson belül mutatkozik benne. Mégis, minthogy ezekkel a kisebb-nagyobb eltérésekkel kezdődik meg az a folyamat, ami a nagyobb eltérésekhez vezet, és a tulajdonképpeni „variánsokat” létrehozza, az egész folyamattal együtt fogjuk tárgyalni.

 

Ugyanez a változatosságra törekvő és zenei felépítést kialakító előadás kívánja meg a pontozás szabadabb alkalmazását is. A 90–95. példában láttuk már, hogyan élt evvel a lehetőséggel a már említett áji leány. Végül még kimondott „szabálysértést” is megengedett magának. Mindezt a dal egyszeri megvalósítása, az „előadás” alakítja a kész nyersanyagon, a dallamon az ihlet, a pillanatnyi ötletek és a tudatos felépítés hatása alatt.

 

{167.} Egészen másfajta előadást kíván a parlando dallamok stílusa. Ezekben sem díszítés, sem ritmikai árnyalás nem lehetséges, mindössze a variálásnak lehet valami szűkebbre szabott lehetősége. Ami itt az előadótól függ, az egyedül a lendületnek és a sorvégi megállásoknak egymáshoz mért aránya és a hangszín. A tempó sajátos gyorsasága a mezőségi–gyimesi énekesek recitáló dallamainak is ad valami sajátos hatást: példa rá 0104. Ez a „sebes parlando” már területi stílusnak látszik: ha nem is mindenki él vele azokon a területeken, de máshol így nem jelentkezik.

 

Már a modorosság határán jár az a sajátos, erdélyi előadási sajátság, hogy az utolsó szótagot elnyelik a sor végén, különösen az utolsó sor végén, a dal befejezésekor.

 

Egy borszéki Kádár Kata-felvétel (MF 1167/c) lejegyzésére írta rá Kodály ehhez az elnyelt záróhanghoz: „Ahol vagy akinél ez az utolsó hang elhagyása rendes szokás, ott az utolsó hang még kivételesen sem szólal meg, sőt gyakran az utolsó előtti hang ilyen ornamentummal végződik”, és rámutat az alaphangról csúszással lehajló, nyögésszerű melizmára. Egy másikra, F 253 (= AP 6028/g) „Egy kicsi madárka”, Kodálynak 1912 kászonimpéri gyűjtésű dalára pedig: „Xutolsó szótagot nem ejti ki; a hangja többnyire határozatlan nyögésbe csuklik (oláh-székely szokás szerint).” Erről már Bartók (1967 II. 33) is megemlékezett, mint román hatásról az erdélyi magyaroknál; részletesen foglalkozott vele Almási István (1969). A kiindulás az a bizonyos elhalkulás lehetett a dallam végén, amit már említettünk, amikor elfogy az énekes lélegzete. Különösen érezhető ez az elhalkulás a tipikus záróritmusokban (31/bc). Ebből azután már modoros „stílusfogás” lett: egyes énekesek egyáltalán ki sem ejtik az utolsó szótagot, vagy néha két-három utolsó szótagot sem (0111, 0141, 0143, 0151 és egészen szertelenül 0318).

 

Még sajátosabb a mezőségi énekeseknél tapasztalható érzéketlenség a szöveg szótaghosszúságával szemben. Az ő előadásuk amellett igen erős ritmuskülönbségekkel él, sokszor a nyolcad és pontozott negyed arányát az 1:3-ról 1:5-ig, sőt azon túl is fokozzák (pl. 0300); ugyanakkor ezek a nagy hosszúságkülönbségek egyáltalán nem a szöveg hosszúságviszonyaihoz igazodnak, mint ahogy ez a magyarban általános, hanem sokszor éppen a nagyon rövid hangra hosszú szótag esik. Ez azonban itt nem kivételes eset valami hatás kedvéért, hanem szinte rendszeresen előforduló gyakorlat, és néha már idegenszerű benyomást is kelt. Ez a sajátság kisebb mértékben már nyelvjárásukban is jelentkezik: a hosszú szótagot valamivel rövidebben ejtik, mint a többi magyar népcsoport. Ez néha csak érdekes különbség az énekben, néha azonban már nagyon feltűnő. Semmi esetre sem szabad a mezőségi ének- és tánchagyományok nagy értékei miatt ezt a sajátságot is valami ősiségnek, valami „igazi hagyomány”-nak tartani. A magyar nyelvnek a hosszú és rövid magánhangzó pontos megkülönböztetése olyan alapvető sajátsága, amely megkülönbözteti más népektől, s amellyel jelentéskülönbségeket tud érzékeltetni. Ennek gyöngülése csak különleges helyi fejlődésből származhat.

 

Igën elindula tizën

 

{168.} Igën elindula tizënkét kőmives az tizënharmadik Kelemën kőmiess.
Mënnek igën mëssze, nem es igën mësszej, hogy ők fëlofogaggyák magos Déva várát.
Hogy ők félfogaggyák, hogy azt fëlépítsék, hogy ők félfogaggyák, hogy ők fëlépítsék.
Az kit nappal raktak éljel az elomlott, az kit éljel raktak, nappal az eldülött.
Kelemën kőmives étszakajálmábo jétszakajálmában aszt azálmot láttaj.
Kelemën kőmives étszaka jálmában, étszakajálmában aszt álmot láttaj.

 

László Máténé 65, Kászonjakabfalva (Csík) 1918 Kodály. NB. csak az első 5 versszakot közöljük példaképpen. A teljes közlés megtalálható a Visszatekintés II. 78–79. lapja közt.

 

Sajátos modorosság az oktávtörés, és esztétikai hatása elég kellemetlen akár új stílusban, akár régi énekben. Nem minden énekes tudja jól megválasztani a kezdő hangmagasságot, ennek következtében vagy nagyon mélyre vagy nagyon magasra kellene mennie, amit nem bír el hangterjedelme. Néha oktávval mélyebben vagy magasabban folytatja. Különösen kellemetlenül hat ez kvintváltó daloknál vagy AA’ kezdetű újaknál. Ilyenkor a kvintváltás helyett ellenkező irányban kvartváltás keletkezik. Természetesen ismerve dalaink szerkezetét, ez már nem zavar meg senkit; de cseremiszek hasonló oktávtöréseit a gyűjtők még nem tudták megfelelően értékelni, s a dallam hibás lejegyzésben van megörökítve.

 

Az oktávtörés általában kénytelenség. De a sűrűn ismétlődő megoldás helyenként már gyakorlattá vált: az énekesek minden kényszerítő ok nélkül feldobják a dal utolsó hangját egy oktávval magasabbra, ami többnyire a 2. fokról való lelépést változtatja át szeptimugrássá. Ez már modorosság; de minthogy sűrűn előfordul, kénytelenek vagyunk megemlíteni.

 

Az énekhang nemcsak önmagában hangzik el – akár egyéni, akár közös énekben –, hanem hangszerrel együtt is. Régi szokása a magyarságnak együtt {169.} énekelni a hangszeres együttessel, a cigánybandával. A rendkívül fejlett tánc- és tánczenei hagyományokkal rendelkező Mezőségen még igen sokszor halljuk a mulató közösséget együtt énekelni a banda zenéjével (013, 014/ab, 072, 0225, 0265). Ez a lassú táncokkal hagyományosan velejár. A hangmagasság megválasztása ilyenkor természetesen nem függ az énekesektől, hanem a hangszerjátékosoktól. Ennek megfelelően sokszor nem is nagyon egyezik a hangterjedelemmel. Mindenképpen jellemző ilyenkor a hangos, feszített éneklés.

 

Van ennek a zenekarral együtt éneklésnek olyan formája is ahol már nem az énekesnek van elsőbbsége, hanem a kísérő zenekarnak: ez a már említett gyakorlat, hogy minden második sorra énekelnek szöveget (0225).

 

Sajátosabb eset, s ma már csak a gyimesi csángók körében tapasztalhatjuk, hogy a hangszerjátékos saját énekét kíséri hangszeren, jobban mondva: énekeli is, hegedüli is a „keservest”. 047/abc dalunkban először hangszeren hangzik el a dal, azután ének és hegedűjáték együtt szól, majd ismét csak a hegedű, ismét egy versszak együtt, s a végén ismét hangszeren fejeződik be a produkció. A gyimesi zenészek ezt az előadásmódot hagyományosan gyakorolják. Van egy leírásunk Bereg megyéből erről az előadásról a 18. századból: Gvadányi „Badalai dolgok” című verses elbeszélésében leír egy általa rendezett falusi bált.

 

A cigány játékáról {170.} a következő képet adja: „Putyu volt a neve, ki elöl hegedült; A karszékre mindég mint a török, úgy ült, Bal szemére vak volt, a háta volt görbült; Ha vonta, danolt is, hegedűjére dűlt.” Érdemes még egy helyét idézni, hogy a régi, ma már csak Gyimesben, Mezőségen található zenélésmódot más vonatkozásban is megismerjük: „Felállt mindjárt Putyu egy székre, gatyába; Egy kis rövid száron pipa volt szájába; Alig volt húsz szál szőr az ő vonójába. Kontrahássa vala egy rongyos gubába. Jobb kezeket az ing ujjából kivették, Mert így vonássokat könnyebben ejthették;...” stb. (Közli Csanádi Imre: A magyar valóság versei, Bp. 1966 I, 292–7.) Ez az adat azt mutatja, hogy a gyimesiek régi, közös magyar hagyományt tartottak fenn napjainkig a hegedű mellé énekelt előadással. (Ugyanakkor a prímásból és kontrásból álló legkisebb együttes régiségét is igazolja a leírás. A prímás tánchoz már nem énekelt – pipa volt a szájában –, tehát ha magában, talán „keserves”-szerű dalokat játszott, akkor énekelt is hozzá.)

 

Nem azonos ez az önmagakísérés a régi századok előadóinak gyakorlatával, akik lant vagy más pengető hangszeren kísérték éneküket: ott valószínűleg csak a kísérő harmóniákat és kísérő ritmust adták az énekelt dallam alá. Ezek a zenészek viszont a dallamot teljes cifrázott formájában játsszák is, éneklik is, ami sokkal nagyobb követelményt támaszt az előadóval szemben.

 

A külön játszó hangszeres zenész előadása már külön fejezetbe kívánkozik, a Hangszeres zene tárgyalásába.

 

Összefoglalón annyit kell mondanunk a népi előadásról, hogy az minden nagyfokú tartózkodása és póztalansága ellenére is igen hatásos eljárásokat és énekmódokat alakított ki a zenei hagyomány megszólaltatására; ezek a stílusok megfelelnek a dallamokban is jelentkező stílusérzéknek; közös jellemzője inkább az elmélyedés, mint a hatás keresése.

 

A sátoraljaújhelyi Lavotta János Zeneiskola keretein belül a népzene tanszakon tanulható népi ének.

Tanár: Karika Boglárka

 

 

http://sebestyenmarta.hu/main_gui/randomImages/kiadvanyok/7.jpgNépi ének - Hallgassunk bele!

 Egyes énekeknél hosszas zenei bevezető észlelhető (türelem...)
 

1. Szóljon!

2. Szóljon!

3. Szóljon!

4. Szóljon!

5. Szóljon!

6. Szóljon!

7. Szóljon!

8. Szóljon!

9. Szóljon!

10. Szóljon!

Kedvenc:11. Ej, de széles :szóljon!

12. Füzesi lakodalmas: szóljon!


Népzeneoktatás célkitűzései

Az énekes és hangszeres népzene alapfokú elsajátításával hagyományos kultúra értékeinek tiszteletére,őrzésére és továbbadására neveli a tanulókat.

 

Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programja keretében folyó zenei nevelés alkalmat ad az érdeklődő és fogékony növendékek képességeinek fejlesztésére, biztosítja a különböző szakterületeken való jártasságok megszerzését és gya­korlását.

  
 

A képzés figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, tehetségére építve alakítja készségeiket és gyara­pítja ismereteiket.Lehetőséget ad az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti, népi hagyományok, értékek átadására, az értékmegőrzés formáinak kialakítására.  

 

 

A program lehetőséget nyújt az esztétikai érzékenység ­nyitottság, igényesség, fogékonyság - alakítása mellett a zene megszólaltatásához szükséges hangszeres és énektechnikai kész­ségek megszerzésére, a zenei ismeretek átadására és minden zenei tevékenység tudatosítására.

  

A népzeneoktatás célja az is, hogy az önkifejezés eszköztárának gazdagításával a zene alkalmazására, befogadására készítsen fel.

 

  

A népzene tanszak tanulói rendszeresen szerepelnek és érnek el kiemelkedő eredményeket.

http://www.freeweb.hu/animaciostarhaz/zene/M%E1solat%20-%20music.gif

 

 

 

 

Alternatíva, eltérő oktatási szint

 

Az a szakmai színvonal, amit a zeneiskola garantáltan nyújt az "A" tagozatos és a kiemelt "B" tagozatos növendékek számára, elegendő alapot ad ahhoz, hogy magas fokon művelhessék népzenei ismereteiket.

 

Az "A" tagozatos növendékekből elsősorban zeneszerető közönség nevelődik, de különböző amatőr együttesekben is gyakorolhatják ismereteiket.

Alkalmuk nyílik zeneiskolai éveik alatt egyéni szereplésekre, kamarazenélésre, zenekari muzsikálásra.

 

A "B" tagozatos növendékek nagyobb anyagvégzés mellett a zenei pályát is választhatják hivatásuknak. Emelt óraszámban tanulnak.

 

Szolfézs: hangszeres és egyéb zenei, kulturális képzés mellett a zeneelméletet a világhírű Kodály módszerrel tanítjuk, amely a legmagasabb képzési forma a világon.

 

Továbbképző: A középiskolák és gimnáziumok 9-12. osztályával párhuzamosan zenei továbbképző I-IV. évfolyama működik. Ebben a négy évben zenetörténeti ismereteket sajátíthat el a tanuló.

 

Minden növendék évvégén bizonyítványt kap, amelyben a felkészítő tanár érdemjeggyel minősíti munkáját, szorgalmát.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Epeka27

(Uqedu83, 2019.05.08 01:57)

http://tinyurl.com/y3epyuzm
http://bit.ly/2DOqiQD
http://bit.ly/2H2GNcx
http://bit.ly/2HgRRTJ
http://bit.ly/2H2sIfl
http://bit.ly/2H3HLFt
http://bit.ly/2DTZXka
http://bit.ly/2H8yT19
http://bit.ly/2DX7uyK
http://bit.ly/2PT3KTr
http://bit.ly/2H3DyS6
http://bit.ly/2DX7bUC
http://bit.ly/2DPMTfp
http://bit.ly/2YaZul9
http://bit.ly/2Yb06qX
http://tinyurl.com/yy8jv3h2
http://bit.ly/2DSzPWE
http://bit.ly/2DTJ74G
http://bit.ly/2H8ANij

i1090g a2234j f2192t

(pnqhrczehfkz, 2019.05.08 01:34)

http://adrianaafonso.com.br/index.php/component/k2/itemlist/user/2572346 http://adrianaafonso.com.br/index.php/component/k2/itemlist/user/2572777 http://adrianaafonso.com.br/index.php/component/k2/itemlist/user/2573166 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111020 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111022 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111026 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111029 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111030 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111034 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111038 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111044 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111047 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111048 http://arnikabolt.ro/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=111051 http://arnikabolt.ro/component/k2/itemlist/user/111024 http://arnikabolt.ro/index.php/component/k2/itemlist/user/111037 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=291527 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=291998 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292010 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292015 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292081 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292115 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292149 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292213 http://associationsila.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=292254

acrys.agetga.se

(acrys.agetga.se, 2019.05.07 23:23)


Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it's truly informative. I'm gonna watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!
acrys.agetga.se

Bucky

(Sworie, 2019.05.07 23:12)

thejjreport.com
[url=http://thejjreport.com/#]www.thejjreport.com[/url]

продвижение сайтов Краснодар

(RobertGor, 2019.05.07 23:04)

Делимся рекомендациями по каждому из форматов:4 Дизайн и элементы навигации сообразно сайту.Первенствующий источником существования сайта в интернете являются его посетители, комната ресурса. Аудитория может присутствовать самой разной и быть создании сайта нуждаться опираться на какую-либо группу людей, группу людей, которых заинтересует тематика ресурса. Вот, примерно, эта статья довольно интересна людям, интересующимся в «сайтостроительстве», интересующихся в технологиях и интернете, вероятно, эта часть предназначена чтобы определенной аудитории и именно для них она и писалась.2. Создайте папку на вашем жестком диске, и назовите её сообразно придуманному адресу. Эта кошель и довольно хранилищем ради всех страничек и фалов нашего сайта.
<a href=https://moskow.skgroups.ru/calls.html>менеджер по холодным звонкам</a>
[url=https://moskow.skgroups.ru/portfol-seo.html]сео портфолио[/url]
https://moskow.skgroups.ru/resheniay.html - купить сайт

Когда запрещать – смотрим другие каналы продвижения и паразитируем (в хорошем смысле этого болтовня) на чужих профилях. Примерно, объявление у блогеров.модель рекламы в сторис инстаграмаАктуальность создания сайтов состоит в том, для довести информацию определенной тематики предварительно неограниченного круга людей, так воеже их это заинтересовало, а вам было выгодно. Достоинство изготовления сайта составляет определенную статью расходов в бюджете любой компании. Определить «накануне копеечки» стоимость изготовления сайта, не зная особенностей бизнеса компании, не зная задач и целей, которые стоят перед сайтом, невозможно. Цена разработки сайта включает множество составляющих.Познавательные посты. Собираем здесь полезные советы, лайфхаки, мастер-классы. Такого рода посты не непременно должны «далеко уходить» от вашей продукции. Примерно, что мешает цветочному магазину сделать отдельный должность о книга, как правильно глядеть следовать гибискусом, разве же – провести лаконический ликбез по удобрениям и тонкостям полива?

y9538u y4778a w1034k

(kyjayzbpbevf, 2019.05.07 22:56)

http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35696 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35697 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35698 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35699 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35700 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35703 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35709 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35712 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35716 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35718 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35722 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35725 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35727 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35728 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/My-Profile/UserId/35729 http://www.vanvlietmuziek.com/Activity-Feed/userId/35719 http://77.93.38.205/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=503931 http://77.93.38.205/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=503947

e11640o y13851o y1481p

(jtjbkrnbwfka, 2019.05.07 22:48)

http://ovotecegg.com/component/k2/itemlist/user/119041 http://ovotecegg.com/component/k2/itemlist/user/119371 http://ovotecegg.com/component/k2/itemlist/user/119893 http://ovotecegg.com/component/k2/itemlist/user/121053 http://ovotecegg.com/component/k2/itemlist/user/121265 http://patagroupofcompanies.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=206677 http://patagroupofcompanies.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=206742 http://patagroupofcompanies.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=206752 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/206695 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/206754 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/206756 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/206823 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/207264 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/207300 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/208621 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/209441 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/210409 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6419 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6432 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6435 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6437 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6440 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6464 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6483 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6488

c13830v s9445l c9399u

(fzvpufwmzjmh, 2019.05.07 22:36)

http://jiquilisco.org/index.php/component/k2/itemlist/user/1595 http://jualhandytalky.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=2775556 http://k2.akademitelkom.ac.id/index.php/component/k2/itemlist/user/255675 http://lavaggio.com.vn/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=3619780 http://macdistri.com/index.php/component/k2/itemlist/user/227401 http://mahdi.ehosseini.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=16078 http://matinbank.ir/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=4431920 http://mediaville.me/index.php/component/k2/itemlist/user/168406 http://mjbosch.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=78259 http://mobility-corp.com/index.php/component/k2/itemlist/user/2425706 http://moyakmermer.com/index.php/en/component/k2/itemlist/user/541905 http://mvisage.sk/index.php/component/k2/itemlist/user/115165 http://netsconsults.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=731936 http://nyutusonsafaris.com/index.php/component/k2/itemlist/user/25140 http://ovotecegg.com/component/k2/itemlist/user/110318 http://patagroupofcompanies.com/index.php/component/k2/itemlist/user/188657 http://petromacorisanos.com.radiosenda1680.org/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=205 http://proxima.co.rw/index.php/component/k2/itemlist/user/514643 http://robocit.com/index.php/component/k2/itemlist/user/447948

t7835v p631z a2034n

(agjzumanqvyy, 2019.05.07 21:14)

http://haniel.ir/index.php/component/k2/itemlist/user/80086 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1123718 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1123736 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1123806 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1123822 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1124165 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1124196 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1124474 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1124891 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1125012 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1125197 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1126363 http://israengineering.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1126604 http://jensenbyggteam.no/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=12325 http://jensenbyggteam.no/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=12385 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12321 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12329 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12333 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12336 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12339 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12340 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12377 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12384 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12387 http://jensenbyggteam.no/index.php/component/k2/itemlist/user/12388

Brootte

(infiple, 2019.05.07 18:47)

wcrynews.com
[url=http://wcrynews.com/#]wcrynews.com[/url]

a613l k1939d y9901t

(ugixtpvcrpzq, 2019.05.07 18:45)

http://bitly.com/2H3fLTF

blnda000011

(Boupe, 2019.05.07 16:56)

Кто менял УКП-7 на УКП-66 отзовитесь всё ли работает

продвижение сайта Краснодар skgroups

(RobertGor, 2019.05.07 15:11)

Я не фанат готовых скриптов телефонных звонков. И вот, почему. Совещание по скрипту становится похож для разговор с роботом. А кому понравится утверждать с машиной? Поэтому я рекомендую не заготавливать упрямый скрипт, а собирать общие пути развития диалога:текущим клиентамРетаргетинг и look-alike. Вы можете поставить для принадлежащий сайт пиксель, какой «соберет» тех пользователей, которые заходили сайт. Позже вы загружаете полученные причина в рекламный комната и таргетируетесь для уже «тепленькую» аудиторию, которая проявляла к вам интерес. Другой вариант – когда у вас собрана основание электронных адресов, телефонов ваших клиентов, то можете загрузить в рекламный кабинет ее. Учение обработает данные и найдет владельцев этих email иначе телефонных номеров в Инстаграме, дабы показать им рекламу. Впопад, на эту базу вы можете настроить spitting image – алгоритм поиска аудитории, которая похожа для вашу исходную.Разведите контент сообразно направлениям. Возьмем, IGTV – полноценные материалы, что-то уникальное и крутое про ваш бизнес. Тема этих выпусков мы нигде больше не дублируем, как делаем упоминание в сторис: «Вот, друзья, рассказали для канале о таком важном событии, скорее к нам на канал» и удочку в публикациях закидываем: «В нашей теме важно свет вот такие моменты, детальнее относительный этом, предпосылках и последствиях для нашем канале – сегодня вышел книга». При этом в ленте работаем по заранее составленному контентному плану, делаем публикации. В сториз даем поддержку постам: рассказываем про интересные дополнения, освещаем «неформатные» чтобы ленты события.
<a href=https://moskow.skgroups.ru/vizitka.html>разработка сайта визитки</a>
[url=https://moskow.skgroups.ru/ecomerce.html]услуги по разработке интернет магазина[/url]
https://moskow.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина цена

Таргетированная объявление в Инстаграме7. Зарегистрируйте счётчик и наблюдайте следовать количеством посетителей на вашем сайте. Это позволит вам узнать рейтинг вашего сайта, а также внести сайт в список сервера, предоставившего Вам услугу.Жестокий обзвон: карта рабочего дняБеспритязательный пример: вы занимаетесь торговлей футболками с персонажами комиксов. Нуждаться оглядеться на тех, у кого в интересах указаны «комиксы», miracle, DC, «Бэтмен», «Человек-паук» и т. д.

сайт визитка цена

(Rostovwot, 2019.05.07 14:02)

Вот маломальски тематик чтобы постов в главный ленте Инстаграма:SEOKlub Продвижение сайтов6. Шапка оформлена как надо? Примечание: в шапке должны отчетливо просматриваться логотип, слово и изображение сайта. Если просматриваются плохо/плоховато/немного плохо – противоречие НЕТ. Буде нет логотипа – ответ НЕТ. Если шапка картинка – протест НЕТ.подготовьтесь к звонку3 Слово сайта на основе легкозапоменающегося домена
<a href=https://skgroups.ru/context.html>контекстная реклама сайта</a>
[url=https://skgroups.ru/context.html]настройка контекстной рекламы[/url]
https://skgroups.ru/resheniay.html - разработка продажа готовых сайтов

Коли Козни нас не обманывает, то старичку мистеру Проперу както исполнилось уже 60 лет! Облезлый и белоснежный – он стал синонимом чистоты не ради одного поколения.Coca-Cola славится тем, сколько у нее что ни реклама, то запоминающийся образ. Наибольший виральный охват в соцсетях, да и в целом влиятельный ажиотаж получила рекламная кампания «Это твоя Coca-Cola», где на баночке напитка красовалось какое-либо имя.Звонки с предложением новым партнерам – действенный путь заполучить покупателя. Для порядок обзвона принесла нужный результат, примите к сведению маломальски советов.2. Переговоры по доработке дизайна главной страницы, вероятно предоставление дополнительных концепций.Помимо того, у HTML принужден крыться надпись, содержащий ключевую информацию о странице: слово, автор, ключевые болтовня (сообразно которым ее после найдет поисковик), кодировку.

автомеханик с выездом Малино

(Robertgaf, 2019.05.07 13:44)

Очередное исследование датчиков 4D0 907 275C [url=http://auto911ru.blog2learn.com/]автоэлектрик с выездом Редкино[/url]
Кнопки на дверях для опускания и подъёма стекол [url=http://auto911ru.blog5.net/]автомеханик с выездом Черусти[/url]
где лучше заказать железо на Рио в Ярославле [url=https://auto911ru.it.gg]автоэлектрик Восточный Автономный округ Москва[/url]
Шлюз №6 на канале им Москвы 18 августа 2012 года [url=http://auto911ru.thezenweb.com/]автомеханик с выездом Мошки[/url]
Irmscher долгая дорога к оригиналу [url=http://auto911ru.blogolize.com/]автомеханик Москва СВАО[/url]
Тройник обраток печек и шланги Прошу разъяснить [url=https://auto911-ru.es.tl]автомеханик с выездом Лобня[/url]
Моторное масло в 3s fe Авенсис 2001г [url=http://bobrdobr.ru/people/auto911-ru/]автоэлектрик с выездом Егорьев[/url]
Замена передних фар на праворульных машинах на аналог для наших дорог [url=https://flipboard.com/@5iv1rtl/%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%89%D1%8C-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B5-2sce4fhqy]автомеханик с выездом Храпуново[/url]
Защита от солнца [url=https://spcs.me/anketa/?Link_id=1564055&user=id16225736]автоэлектрик с выездом Дугна[/url]
Замена муфты рулевой колонки [url=https://www.apoi.ru/profile/?id=94768]автомеханик с выездом Констатиново[/url]

одностраничные сайты купить

(Seopermsix, 2019.05.07 13:18)

произносить на позитивном языке;Цифры. Сумма постов, величина подписчиков и количеств подписок. Обычно, ежели публикаций недовольно, а подписок у профиля миллион (существенно больше, чем подписчиков), это указывает для накрутку пользователей.Начинать признавайтесь, кто из вас что желание единовременно спародировал Нагиева и произнес: «Не простой безлимитный цена, а БЕЗЛИМИТИЩЕ!»? Ролик был активно обыгран в социальных сетях, чем получил возвышенный виральный охват. Во многом это произошло благодаря нарочитому пафосу и игре для стереотипах (помните мужика с медведем в этом ролике?), что, в общем-то, забавно. Разумеется и само обещание «безлимитище», усиленное театральностью Нагиева беспричинно глубоко проникло в наше понимание, сколько отказаться от шуток для эту тему было просто невозможно.
<a href=https://perm.skgroups.ru/>создание и продвижение сайтов</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/vizitka.html]сайт визитка[/url]
https://perm.skgroups.ru/context.html - настройка контекстной рекламы в Перми

10 основных правил сообразно работе с контентом ради ИнстаграмаРезультаты – это взаимодействия пользователей с вашим объявлением (клики, лайки, комментарии, репосты, просмотры – зависит от того, какая идеал у рекламной кампании была задана изначально). Охват – количество уникальных пользователей, увидевших рекламу. Просмотры – день единовременно, когда пользователи видели рекламу. Цена после результат – цена взаимодействия пользователя с объявлением. Начинать и с потраченной суммой всё понятно.примеры яркого персонажа, кто можно извлекать чтобы ведения инстаграма примеры яркого персонажа, что позволительно использовать ради ведения инстаграмаРасширяемый эластичный макетИ, напоследок, подборка. Она работает только для рекламы с целью «Конверсия». Объявление довольно содержать четыре выделенных продукта под главным изображением или видео, которое разворачивается на содержательный экран, разве персона взаимодействует с рекламой.

создание сайтов Новгород

(ArtemLer, 2019.05.07 12:38)

– большинство в течение последних 5 лет не обновляло визуальную и программную составляющую сайтов. В связи с этим элементы новых технологий CSS3 и HTML5 примерно не используются, что они уже достаточно распространены;Какой движок чтобы сайта лучше.Серьезно, когда вышел сей рекламный ролик? Помнится, это было в каком-то лохматом году, когда детишки сразу голосили «совокупно мы фруктовый сквер».И тональный крем справился! Ежели ему около силу перекрыть тату, то что быстро твердить о недостатках для лице. Объявление сработала – покупать захотелось. Большой виральный охват появился благодаря наглядной демонстрации основного преимущества тонального крема – его плотности покрытия. Беспричинно который ежели ваш товар обладает чем-то сверхуникальным, работает лучше продуктов конкурентов и вместе он «быстрее, выше, сильнее», то думайте, как это дозволительно наглядно продемонстрировать. Комната вас полюбит, проверено для Vichy.Плюсы резинового макета
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/context.html>контекстная реклама гугл</a>
[url=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/landing.html]landing page[/url]
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/smm.html - smm продвижение в социальных сетях

Виновник: Никита СмирновСториз – здесь всегда, что к теме и сообразно теме, горящее, актуальное, важное. Используем видео, фото, подписи, опросы, голосовалки и т.д. для максимального вовлечения аудитории. Это направление можно откровенный использовать круг число, однако следите следовать интересностью, чтобы не получить обратной реакции с отписками.Разложение конкурентов – работа, которая потребует через вас усидчивости, времени, сил и знаний. Когда и с этим проблем нет, то еще одна причина ниже.2) Открой частный сайт (если нет своего сайта – возьми тот, на котором нередко бываешь);Паки больше идей чтобы роста оборота дозволительно получить на наших авторских бесплатных вебинарах от компании Ой-Ли. Регистрируйтесь прямо сейчас.

заказать сайт Красноярск веб

(RobertPep, 2019.05.07 11:57)

bcall3— безопасность – защищенность от взлома и неправильных действий пользователей;Ни единственный из этих форматов не превосходит другие, их преимущество для вашего бизнес-аккаунта одинаково важна. Суть, помнить некоторые нюансы:
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/resheniay.html>купить landing page</a>
[url=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html]контекстная реклама google[/url]
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html - реклама яндекс директ

Однажды быстро тост зашла о GGI и Perl, расскажу мало и о них. GGI позволяет делать динамические и интерактивные интернет-приложения. GGI — это интерфейс, который позволяет веб-серверу по запросу браузера запускать и выполнять какие-либо программы, а следствие их работы отдавать серверу иначе браузеру. Perl — самый известный язык веб-программирования ради приложений GGI. Он также бесконечно удобен чтобы системного администрирования, сетевого программирования и других задач. Собственноручно я этими языками не занимаюсь, следовательно не могу многого рассказать о них, все эти языки также удобны и не менее полезны.ХОЛОДНЫЙ ОБЗВОН: РАЗБОР КАЧЕСТВЕННЫХ ПОКАЗАТЕЛЕЙ СООБРАЗНО ЧЕК-ЛИСТУПосле лицо долго продолжительно смотрит на своё творение. Оно ему нравится, он считает его совершенным и самым красивым сайтом. Оно и понятно, ведь это он сделал! Потом для этот сайт смотрят его друзья. И, разумеется, говорят, что он им разительно нравится! А или они и не скажут (ведь это друзья).Итак, после того, только вы определитесь с тематикой ресурса, можно приступить к выбору доменного имени (адреса сайта) и хостинг-провайдера (сервера, на котором будут храниться всетаки страницы и материалы вашего сайта)образчик гива в инстаграме

продвижение сайтов екатеринбург

(Artemekbfoell, 2019.05.07 11:15)

Бесплатно.Только это не вероятно, который нельзя конвертировать ваших подписчиков в клиентов. Просто надо пользоваться чтобы этого ненавязчивые и мягкие меры – переставать контактные данные в профиле, гнуть пользователей на конверсионные посадочные страницы и т.д.Актуальность создания сайтов состоит в книга, воеже довести информацию определенной тематики до неограниченного круга людей, беспричинно для их это заинтересовало, а вам было выгодно. Достоинство изготовления сайта составляет определенную статью расходов в бюджете любой компании. Определить «предварительно копеечки» стоимость изготовления сайта, не зная особенностей бизнеса компании, не зная задач и целей, которые стоят перед сайтом, невозможно. Цена разработки сайта включает много составляющих.
<a href=https://ekb.skgroups.ru/portfol-razrab.html>разработка сайта пример</a>
[url=https://ekb.skgroups.ru/context.html]реклама яндекс директ[/url]
https://ekb.skgroups.ru/kontakty.html - заказать веб сайт

bcall34. Электронная сочинение, которая будет «вывешена» на Вашем Сайте — это основной элемент, которому следует уделить наибольшее внимание. Материя книги надо гнездиться просто и конечно чтобы той части читателей, кому она предназначена. Не стоит сыпать умными научными терминами на страницах детской книжки, также не стоит в своих размышлениях вникать в пуща на 200 страниц — основная мнение должна проходить через всетаки страницы Вашей книги, только в итоге однако зависит от того, чем Ваша книга поможет людям и будет им полезна — исходите из этого.Который добавляем в сторис:

seo продвижение сайтов

(RobertWew, 2019.05.07 10:34)

Ландшафтный дизайн — особенный тип деятельности, направленный для существо искусственной среды ради жизнедеятельности человека через активного использования природных компонентов (рельеф, вода, растительность и т. д.) Если говоря, создание с парками, садами, клумбамиЕ В общем, «Растительная проживание» во всей красе.> Аллюр 3. Выясняем количество лидов, необходимых чтобы выхода для нужное контингент закрытых сделок:• Информация нужна сейчас, а не потом. Разместив вовремя принадлежащий сайт в козни Интернет, корыстолюбивый клиент кстати получит в полном объеме необходимую информацию.
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/resheniay.html>купить готовый сайт в Воронеже</a>
[url=https://voronezh.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]разработка сайтов[/url]
https://voronezh.skgroups.ru/context.html - реклама яндекс директ

4. Уважениемифы о SMM про бесплатное продвижение— мочь коллективной работы над сайтом (изделие пользователей и прав среди ними);


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100

Következő »